۱۳۹۳ اسفند ۲۲, جمعه

خردستیزی دیروز و امروز (6)


فعلیت انتقاد گئورگ لوکاچ از خردستیزی
پروفسور دکتر اریش هان
( 1930 ـ 2014)
فیلسوف و جامعه شناس آلمانی
برگردان شین میم شین

3
فرم های نمودین کنونی خردستیزی
ادامه  

فرم نمودین دوم
ازوتریک

·        یکی از عوامل مهم برای تحت تأثیر ایراسیونالیستی  قرار دادن افکار عمومی «ازوتریک» است:
·        «شبکه گل و گشادی از آدم ها و سازمان ها» که سنن متفاوت رنگارنگ را در خود جمع کرده اند:

1
·        «آداب و رسوم اسرارآمیز مصر باستان

2
·        کبالا

3
·        عرفان مسیحیت آغازین

4
·        صوفیگری

5
·        آئین دروئیدها

6
·        مسیحیت منسوب به کلت ها (اقوام هندی ـ ژرمنی)

7
·        کیمیاگری قرون وسطائی

8
·        چن ـ بودیسم و یوگا»
·        (آلبرت شفلر، «عصر جدید و عصر آتی»، فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ، 21. 6. 2004)

·        پیدایش و نشو و نمای فرقه های ایراسیونالیستی از این قبیل همچنان ادامه دارد.
·        حدود 20 درصد از کلیه کتب منتشره در آلمان فدرال به موضوعات ازوتری اختصاص می یابند.
·        (کریستوفر اونز، «آیین ایراسیونال ها»، 1979 )

·        بارها اثبات شده که این گرایشات چیزی جز واکنشی نامعاصر نسبت به روندهای بحرانی عمیق مدرنیته سرمایه داری واپسین نیستند.
·        نکته بسیار نگرانی آور، اما این است که گرایشات ازوتری با خردستیزی خود، با تفکر کارمائی و آموزش های جزمگرای شفاعت، راهگشا و زیارتگاه ایدئولوژی های راست افراطی و جنبش هائی شده اند که ملغمه فاجعه باری از درونگرائی و راستگرائی افراطی عرضه می کنند.
·        (سوزان ویت اشتال، «دری به روی راستگرائی افراطی»، آلمان نو، 11. 5. 2004)

فرم نمودین سوم
تأثیرات رسانه های گروهی

·        اشاره ای مختصر به تأثیر رسانه های گروهی برتولید و تقویت گرایشات ایراسیونالیستی در زندگی روزمره مردم ضرورت دارد.

1
·        منظور من عمدتا عبارت است از تأثیرات منفی رسانه های گروهی بر توانائی شحصی افراد در درک جهان و تنظیم رفتار خویش.
·        (کلاوس ویگرلینگ، «اتیک رسانه ها»، 1988)

2
·        وقتی واقعیت تحت تأثیر رسانه های گروهی بیشتر بصورت چیزی گنگ و مبهم، سرهم بندی شده و نمایشی و کمتر بصورت چیزی عینی قلمداد می شود، وقتی تفاوت ظاهر و باطن (نمود و بود، پدیده و ماهیت) نفی می گردد، وقتی نقش دانش در تصمیمگیری های فردی بی اهمیت جلوه داده می شود، دیگر محدودتر و مفلوجتر شدن توانائی سمتگیری و عمل تعجبی ندارد.

3
·        حتی خود گردانندگان حرفه ای رسانه های گروهی به مسخ بالقوه «انسانتصویرها» اقرار می کنند.
·        (دیتر اشتولته، «تغییر انسانتصویرها توسط رسانه ها»، مونیخ، 28. 9. 2004)

4
·        اخیرا در مراکز سیستم سیاسی، صحبت از عوارض فلج کردن روحی مردم بوده است.

5
·        کمیسیون واشنگتن در رابطه با «11 سپتامبر» «اشتباهات عملی تاریخی» وخیمی را مورد انتقاد قرار داده:
·        «اعتیاد مدام به اخبار» در جوامع رسانه های گروهی منجر به اضافه تولید اطلاعات دست و پا شکسته، کوتاه و عوام پسند شده است.

·        به جای تحلیل استراتژیک و تحقیق علل واقعی، «بنا بر اشتهای سیری ناپذیر نسبت به کالای خبر»، «خبرلقمه های» مشتری پسند به خورد مردم داده می شوند.
·        ضمنا از رقت فکری کارگزاران سازمان مخفی شکایت می شود.
·        («اشپیگل»، 31، ص 94. 2004)

6
·        اگرچه «لگدمال کردن ثمرات روشنگری» (ویگرلینگ) مجموعه تأثیرات مخرب رسانه های گروهی را تشکیل نمی دهد، ولی اشاعه هرچه بیشتر زباله های ایدئولوژیکی ارتجاعی، اجر بیشتری را شامل حال آنان می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر