۱۳۹۳ بهمن ۱۱, شنبه

غلبه بر استالینیسم (8) (بخش آخر)


پروفسور دکتر ورنر هوفمن
برگردان میم حجری

 پیشکش به
امیر حسین آریان پور
پروفسور پهلوان پرولتاریا

 عرصه ششم

·        بازگشت مؤمنانه به اصل لنینی کنترل رهبری از پائین باید ـ در هر حال ـ تأثیر مثبت تعیین کننده ای بر روابط اجتماعی باقی گذارد.

1
·        احیای مجدد ارگان های مشاورت کارخانه ای کارکنان و تقویت آنها با برقراری مجدد «کنترل عمومی خلق» بر شیوه کار ارگان های کارخانه ای و بخشی از ارگان های حزبی مطابقت داشته است.

2
·        در اتحاد شوروی در سال 1963 میلادی در کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و شورای وزیران، کمیته ای برای کنترل حزب و دولت تشکیل شده است که کارگران در سلسله مراتب ساختاری آن وظایف کنترلی بلاواسطه به عهده دارند.

2
·        ابتکارات مربوط به کنترل خلقی از این قبیل، در همان سال در بلغارستان و ابتکارات کنترل خلقی در عرصه امور دولتی کشور در چکوسلواکی پا به عرصه وجود گذاشته اند.

3
·        در آلمان دموکراتیک هم کمیسیون مرکزی برای کنترل دولتی در سال 1963 میلادی جای خود را به  بازرسی کارگری ـ دهقانی جدید التأسیس سپرده و بدین طریق، تجدید تقسیم قدرت کنترل جامه عمل پوشیده است.

4
·        شیوه عمل کمیسیون کارگری ـ دهقانی («مجامع کنترل خلقی») که حاوی نمایندگانی از محلات، مناطق مسکونی و کارخانجات است، در مصوبات قانونی شورای وزیران و کمیته مرکزی حزب سوسیالیستی متحده آلمان به شرح زیر تشریح می شود:

الف
·        «کمیته بازرسی کارگری ـ دهقانی آلمان دموکراتیک و ارگان های آن در کردوکار کنترلی خود خود مختار هستند و مستقل از ریاست و یا رؤسای ارگان های دولتی، حزبی، کارخانه ای و یا اداره ای عمل می کنند.

ب
·        ارگان های آن به اجرای واقعی مصوبات و رهنمودهای وزارت خانه ها و دیگر ارگان های مرکزی و منطقه ای دولتی و اقتصادی، شوراهای اقتصادی، کشاورزی، رؤسای کارخانجات، تأسیسات سازمانی، تعاونی های تولیدی کشاورزی و نهادها و مؤسسات دیگر نظارت می کنند.

ت
·        بازرسی کارگری ـ دهقانی از کارمندان اصلی و افتخاری متعلق به همه اقشار جمعیت کشور، از احزاب و سازمان های توده ای، از کارگران ممتاز و دهقانان تعاونی ها، نوآوران و فعالان، پژوهشگران کارگری، مهندسین، اقتصاد دانان، زنان و جوانان تشکیل می شوند.

پ
·        بازرسی کارگری ـ دهقانی علیه مظاهر تخطی از انضباط دولتی مبارزه می کند، علل حیف و میل و ریخت و پاش و اعمال اقتصادی زیانبار را کشف می کند و برطرف می سازد.

ث
·        بازرسی کارگری ـ دهقانی باید علیه برخورد بوروکراتیکی، معطل کردن مراجعین، مسئولیت ناشناسی در انجام وظایف محوله مبارزه کند.

ج
·        بازرسی کارگری ـ دهقانی باید علیه رفتار بی رحمانه با انسان ها، کوته بینی محلی، ظاهرسازی، پخش اخبار نادرست، سوء استفاده از مقام، سوداگری، حیف و میل بیت المال و دزدی، سرسختانه مبارزه کند و چنین پدیده هائی را به شکلی معقول و با پشتیبانی افکار دموکراتیک عمومی و بی اعتناء به پست و مقام فرد خطاکار کشف و بر طرف سازد.»
·        (قانون نامه آلمان دموکراتیک، بخش 2، شماره 40، ص 16)

5
·        کمیسیون بازرسی کارگری ـ دهقانی ـ قبل از همه ـ در رشته های اقتصادی، رعایت قوانین، برنامه های اقتصادی و مصوبات درونکارخانه ای را کنترل می کند.

6
·        هیئت های کنترل خلقی در شهرها، روستاها و مناطق مسکونی ـ قبل از همه ـ «به کنترل شیوه رفع حوایج مردم، خدمات اجتماعی، امور مسکونی، امور آموزشی، فرهنگ و امور بهداشتی و تندرستی می پردازد.»

7
·        بازرسی کارگری ـ دهقانی از اختیارات وسیع زیر برخوردار است:

الف
·        «آن می تواند در چارچوب مسئولیت خویش، پرونده ها را مورد مطالعه قرار دهد.
·        از افراد مسئول مربوطه اطلاعات بخواهد.
·        رؤسا و معاونین مربوطه را از حق امتناع از پاسخ آزاد سازد.

ب
·        آن باید تخطی های مکشوفه در زمینه مصوبات قانونی را به اطلاع ارگان های مسئول دولتی و اقتصادی برساند.

ت
·        کمیته و بازرسی های کارگری ـ دهقانی حق دارند به رؤسای ارگان های دولتی ـ اقتصادی دستور العمل های لازم را در راستای رفع نارسائی ها و نواقص بدهند.

پ
·        موارد زیر از اهمیت بنیادی برخوردارند:
·        نشو و نمای دموکراسی محلات و اماکن عمومی بی واسطه برای کل خلق در کلیه عرصه ها و امور جامعه مهمتر از فونکسیون قانونگذاری و مدیریت است.

1
·        اینجا شهروندان می توانند از حوزه عمل خاص خویش، از چارچوب مشاهده و تجربه بلاواسطه خود پا فراتر نهند و وارد رابطه مبتنی بر شرکت فعال شخصی در مسائل عمومی جامعه گردند.

2
·        اینجا بیشتر می توان به امیدهای دموکراتیک بزرگتری برای آینده دل بست، تا به سر هم بندی کردن سیستم انتخاباتی معیوب و نارسای صوری همیشه همان.

3
·        بدین طریق در کشورهای نوع شوروی نوسازی عمومی در عرصه های مختلف به چشم می خورد.
·        تأثیرات روندهای جاری را هنوز نمی توان پیشگوئی کرد.

4
·        اگر زمانی این نظر مطرح بود که در این کشورها یک روشنفکریت ممتاز، یک فونکسیونریت بسته، یک بوروکراسی خارج از کنترل به قشر حاکمه نوینی، به «طبقه حاکمه» نوینی مبدل می شود، توسعه کنونی تأییدی بر آن نیست.

5
·        گسترش امکانات ورود به فونکسیون های دولتی، رواج مجدد مسئولیت شناسی و تعویض پذیری فونکسیونرهای انتخابی، مبارزه سرتاسری علیه «بوروکراتیسم» و علیه تکبر اداری، تشویق و تضمین نهادینه شده شده یک کنترل کارشناسانه و انتقاد از «پائین»، همراه با گشایش سراسری سیستم آموزش عمومی و تلاش در جهت ایجاد یک روشنفکریت پهناور و غیره حاکی از آنند که توسعه ـ بنا بر خواست رهبری نیز ـ به کدام سو می رود:
·        اقشار ممتاز سابق به مناسبات عمومی جامعه کارکردی شفاف برگردانده خواهند شد.
  
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر