۱۳۹۳ آذر ۲۰, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (225)

پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس    
فصل ششم
متافیزیک 
برگردان شین میم شین


بخش یازدهم

مسائل «متافیزیکی» در ماتریالیسم دیالک تیکی 

ادامه


28
·        هاله (سراب واره) تقدم روح بر ماده، هاله ای است که در بازتاب بازتاب پدید می آید.
·        هاله ای که واقعیت نمایان در بازتاب اول به مثابه خود واقعیت تلقی می شود.

الف

·        تفکر تفکر (یعنی آنچه که فلسفه در مقایسه با علوم منفرد دارد)، تفکر را به عنوان چیز، در مد نظر دارد و در این تفکر، چیزهای واقعی به مثابه محتواها جلوه گر می شوند و تفکر چیزی جز پیامد این فکر محتوامند نیست.

·        چون فکر بی محتوا و توخالی وجود ندارد.



ب

·        فکر بدین معنا با آئینه قابل مقایسه است که ظاهرا حاوی چیز منعکس گشته است و یا چیز منعکس گشته ای را «نشان می دهد.»  



ت


·        اگر فقط به آئینه بنگریم (در صورتیکه از چیز منعکس گشته در آن، نه خود آن چیز را، بلکه فقط عکس آن را ببینیم)، این تصور پدید می آید که چیز، گشتاور و زاده «فعالیت خودپوی» آئینه ای است که آن در آن نمایان است.



پ

·        هاله ایدئالیستی نیز خصلتی از این دست دارد که محتواهای تفکر را زاده تفکر تصور می کند و این هاله با این تصور تقویت می شود که گویا محتواهای تفکر وجود دارند و از آنها معلوم می شود که چیزهائی فقط قابل وقوف در تفکرند و نه در خارج از تفکر.

·        بسان به عنوان مثال، «پیوند کلی» و یا انواع عام واقعی.  

29
·        مسئله اساسی فلسفه تعریف تفکر را آماج قرار می دهد:  

الف
·        یا تفکر به مثابه واقعیت مستقل (ایدئالیسم)   

ب
·        و یا به مثابه انعکاس واقعیت عینی (ماتریالیسم)   

30
·        اثبات پاسخ ماتریالیستی به مسئله اساسی فلسفه فقط در بررسی ساختار و نقش سازنده پراتیک قابل کشف است.
·        این دورنما و منظری است که مارکس در «تزهای فویرباخ» طرحریزی کرده است.  

الف
·        مسئله اساسی فلسفه و تئوری انعکاس انضمام یافته در آن، مسئله کلاسیک اثبات اونتولوژیکی شناخت را (به همان سان که پراتیک را) در سطح نوبنی به خدمت می گیرند:
·        این مدل فلسفه بازتاب است که خود بار دیگر تحت تابعیت مسئله دلایل قرار می گیرد.

ب
·        با وقوف به نقش بنیادی «کرد و کار شیئی» می توان در مفهوم یونیورسال مادیت و مناسبات مادی به وساطت میان سوبژکت و اوبژکت اندیشید و بدین طریق بر دیشوتومی (دوگانگی) حلقات شناخت که از هاله ایدئالیستی نشئت می گیرند، غالب آمد.

ت
·        تضاد متافیزیک وجود و تئوری بازسازی ماورای تجربی (ترانسندنتال) که تعیین کننده قانون اساسی متافیزیک سنتی بود، بطور دیالک تیکی نفی می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر