۱۳۹۳ آبان ۱۷, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (204)


پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس   
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش نهم
روانشناسی استحاله یافته به متافیزیک:
کارل گوستاو یونگ
لودویگ کلاگس

مقدمه

·        ما با برگسون و دیلتی، انواع متافیزیک فلسفه حیات را و الگوهای سیستماتیک مشترک آنها را مشخص کردیم.
·        آنها همه بلحاظ گرایش دارای سمتگیری نمونه وار بیولوژییستی و فلسفی ـ فرهنگی بوده اند.

1
·        ما به فرقه های کم ارزش متعدد که به این دو مدل بنیادی (برگسون و دیلتی) می پیوندند، نمی پردازیم.
·        از آن جمله اند گرایشات آنتروپولوژیکی و فلسفه وجود (اگزیستنس)   

2
·        اکنون به فلسفه پسیکولوژیکی ساز و یا به روان شناسی استحاله یابنده به متافیزیک می پردازیم که در طیف جهان بینانه بورژوائی اشاعه وسیع داشته است.
·        زیرا متافیزیکی که واقعیت الهامی و روانگذشتی فرم وجودی حیات و یا هستی را مبدأ قرار می دهد، طبیعتا با روان شناسی اصطکاک می یابد.
·        برای اینکه «من»، هسته شخصیتی و روح هستند که این واقعیت را نمودار می سازند.  

3
·        اگرچه فلاسفه وجود (اگزیستنس) «پسیکولوژیزاسیون» (پسیکولوژیکی کردن) درک خود از هستی را رد می کنند، اما هر مشخص سازی و هر استفاده حیاتی ـ تاریخی به تبیین روانی هستی منجر می شود.
·        این مسئله را هم می توان در فلسفه یاسپرس نشان داد، هم در فلسفه هایدگر و هم در فلسفه ژان پل سارتر.

الف
 اوتو فریدریش بولنوف (1903 ـ 1991)
پداگوگ و فیلسوف آلمانی
از فلاسفه بورژوائی واپسین
از نمایندگان فلسفه حیات
اگزیستانسیالیسم
فنومنولوژی

·        تفسیر آنتروپولوژیکی هستی در فلسفه اوتو فریدریش بولنوف، بلحاظ فلسفی از سیستم مقوله ای فهمیدن پسیکولوژیکی سر در می آورد.

ب

·        تحلیل هستی در فلسفه بینزوانگرز، می کوشد تا با استفاده از روان شناسی، خود چیزهای روانی را از تئوری فلسفی استخراج و سرهم بندی کند.
·        تئوری فلسفی ئی که متمایل به فلسفه هایدگر است. 

4
·        روان شناسی علوم طبیعی و طبی، تفسیر فلسفی معنی چیزهای روانی را مردود و غیرقابل اعتماد می داند.
·        ولی این حضرات برای اثبات صحت روانشناسی ژرف که شروط اسلوبی آن را برای احکام متافیزیکی خود لازم دارند، با همان چیزهای روانی مردود و غیرقابل اعتماد تئوری خود را می سازند.
·        بدین طریق می توانند برای حوایج جهان بینانه فردی، سیستم واره های کمکی سرهم بندی و عرضه کنند، که هر کس بتواند بنا بر سلیقه شخصی، خم و راستش کند و به خدمت گیرد.

5
·        بنا بر راهیابی اسلوبی آنها به مسئله شرایط سرهم بندی وجود انسانی از طریق معاینه مورد به مورد، طرح متافیزیکی همیشه می تواند فقط بواسطه تئوری شخصیت تشکیل شود و در این حیص و بیص، راه واره ای به سوی مسائل مقدماتی و اولیه بگشاید.

6
·        به قول برونو رایمن:
·        «مواد تجربی تاریخ حیات بدون کمترین ملاحظه ای، تا حد مسائل خاص تئوری سازی تعمیم داده می شوند.
·        از این طریق مجموعه ای از تئوری ها تشکیل می یابد، که فاقد گشتاورهای ماهوی تشکیل روند تشکیل جامعه اند.
·        قاعدتا، بازسازی تاریخ نوع بشر بر اساس تاریخ حیات دچار ورشکستگی می گردد.
·        برای اینکه شرایط تشکیل تاریخ نوع بشر، یعنی تقسیم کار و پیامدهای آن، ماستمالی و پرده پوشی می شوند.»
·        (برونو رایمن، «روانکاوی و تئوری جامعه»، 1973، ص 16)    

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر