۱۳۹۳ مهر ۲۰, یکشنبه

سیری در شعری از نیاز یعقوبشاهی (9)


با بودا
سرچشمه:
صفحه فیسبوک
نیاز یعقوبشاهی
تحلیلی از شین میم شین

بودا
(در سال ۵۶۳ قبل از میلاد مسیح)  
از همراهى، مهر پديد آيد
از مهر، رنج

·         در این حکم بودا یکی از دیر آشنا ترین دیالک تیک های هستی عینی تبیین می یابد و ضمنا تشریح می شود:
·        بودا دیالک تیک علت و معلول را به شکل دیالک تیک همراهی و مهر بسط و تعمیم می دهد و بعد در سیستم مختصات دیگری دیالک تیک علت و معلول را به شکل دیالک تیک مهر و رنج بسط و تعمیم می دهد.
·        اکر کسی اندکی دقت کند، یکی از قوانین دیالک تیکی  مهم در این زمینه را می آموزد:

1
از همراهى، مهر پديد آيد
از مهر، رنج

·        در حکم نخست، همراهی علت است و مهر معلول.

2
 هوشنگ ناظمی (امیر نیک آیین)
(1310 ـ 1367)
تاریخ اعدام : ۲۹ تیر (شهریور) ۱۳۶۷
زندان اوین

از مهر، رنج پديد آيد

·        در حکم دوم، مهری که قبلا معلول بود، به ضد دیالک تیکی خود بدل شده، یعنی علت شده و موجد معلولی است:
·        مهر علت معلولی به نام رنج است.

·        امیر نیک آیین در میراث فلسفی ارجمندش از «زنجیر علی» (زنجیر علت و معلولی) سخن گفته است.
·        منظور امیر توده ها این بوده که در زنجیر علیت، هر حلقه ای معلول حلقه قبل از خود و علت حلقه بعد از خود است:
·        یعنی در آن واحد ـ البته در دو سیستم مختصات متفاوت ـ دیالک تیکی از علت و معلول است.

·        یادش به یاد باد عزیز زود از دست رفته توده ها.

3
 از همراهى، مهر پديد آيد
از مهر، رنج

·        زنجیر علی اما زنجیری بی آغاز و بی انجام است:
·        یعنی حلقه اول و آخر ندارد.

·        عیب بینشی بودا نیز همینجا ست:
·        همراهی حلقه علی (علت و معلولی)  نخستین نیست.
·        خود همراهی هم علتی داشته است، علتی که به نوبه خود معلول علتی دیگر بوده است.

·        به همین دلیل با اتکاء صرف بر دیالک تیک علت و معلول نمی توان به توضیح پیگیر مسائل نایل آمد.
·        بلکه باید قوانین دیالک تیکی و دیالک تیک های دیگر را نیز به خدمت گرفت.

·        هگل شاید به همین دلیل از مفهوم «بی پایانی کریه» سخن می گوید.
·        دیالک تیک علت و معلول اما فی نفسه شناخت افزار دیالک تیکی ارزشمندی است و نباید از آن صرفنظر کرد.
·        امیر نیک آیین نیز بر این نکته تأکید داشته است.  

4
از همراهى، مهر پديد آيد،
از مهر، رنج.
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون كرگدن، تنها سفر كن!

·        بودا از دیالک تیک علی همراهی و مهر و رنج دو نتیجه می گیرد:

الف
·        نتیجه اول بودا، سقوط آدمی به درجه کرگدن است.
·        به عبارت دیگر سرمشق سفر قرار دادن کرگدن است.
·        بودا در این زمینه اما تنها نیست.

·        قرن ها بعد از بودا، حکمای امپریالیسم نیز سقوط به شیوه زیست بهایم را تئوریزه، تبلیغ و توصیه خواهند کرد:

 آرتور شوپنهاور (1788 ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده و استاد در مدارس عالی آلمان
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین
نماینده ایدئالیسم ذهنی
در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم

·        آرتور شوپنهاور ـ معلم نیچه ـ خواهد گفت:
·        بر خلاف دعاوی پر طمطراق فلسفه دانشگاهی، در تاریخ جهان نه قانونمندی و کلیت، بلکه فقط حیات فردی وجود دارد.
·        ملت ها فقط بطور انتزاعی وجود دارند.
·        افراد اما واقعی و رئال اند.
·        بنابرین، تاریخ جهان فاقد معنای متافیزیکی مستقیم است:
·        تاریخ جهان ترکیب تصادفی محضی بیش نیست.»
·        فرم سلطنتی حکومت، بطور کلی طبیعی ترین فرم حکومت انسانی است.
·        به همان سان که انتخاب یکی به عنوان رئیس و سرکرده هم برای زنبور ها و مورچه ها، هم برای درناهای مهاجر، هم برای فیل های دوره گرد و هم برای گله گرگ ها و دیگر ددان درنده امری طبیعی است.»

ب
·        نتیجه دیگر بودا، از دیالک تیک همراهی و مهر و رنج،  صرفنظر بر همسفر و تک و تنها روی است.

5
از همراهى، مهر پديد آيد،
از مهر، رنج.
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون كرگدن، تنها سفر كن!

·        سفر اما به چه معنی است؟
·        همراهی به چه معنی است؟

6
از همراهى، مهر پديد آيد،
از مهر، رنج.
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون كرگدن، تنها سفر كن!

·        بودا به احتمال قوی، حیات بشری را سفری تصور و تصویر می کند.
·        سفر خود دیالک تیک مبدأ ـ مسافر ـ مقصد است.
·        بودا احتمالا دیالک تیک مبدأ ـ مسافر ـ مقصد را به شکل دیالک تیک تولد ـ زندگی ـ مرگ بسط و تعمیم می دهد و بر اساس تأملات خود راجع به شیوه زندگی، رهنمود می دهد:
·        بزعم بودا، چون مسافرت جمعی موجد مهر و چون مهر موجد رنج است، پس همان بهتر که کرگدن واره تک و تنها به زندگی ات ادامه دهی.
·        عزلت بگزینی، عارفانه در خود فرو شوی.

7
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون كرگدن، تنها سفر كن!

·        همراهی در قاموس بودا و فلاسفه چین باستان، مثلا لائوتسه، یک مفهوم فلسفی است.
·        اگر مفهوم همراهی را بسط و تعمیم دهیم به  مفاهیم نازلتر و عای تر دیگری خواهیم رسید:

الف
·        ساده ترین مفهوم حاصل از بسط و تعمیم مقوله همراهی، حرکت مکانیکی خواهد بود.
·        همراهی در این صورت، به معنی حرکت با کسی از مبدأ معینی به سوی مقصد معینی خواهد بود.
·        در روند رهروی (در طول سفر)، میان دو رهرو (دو همسفر) آشنائی پدید خواهد آمد.
·        به شناخت کم و بیش یکدیگر نایل خواهند آمد. 

·        همین شناخت است که از سوئی منبع مهر است و از سوی دیگر منبع قهر:

1
·        از آشنائی با جنبه های مثبت همسفر نسبت به او مهر، علاقه و حتی عشق پدید خواهد آمد.  

2
·        و از آشنائی با جنبه های منفی همسفر نسبت به او قهر، نفرت و حتی کین پدید خواهد آمد.

3
·        و چون هر همسفری حاوی خصایل و صفات مثبت و منفی بزعم همسفر دیگر است، پس نتیجه حاصل از همراهی، نه مهر محض و یا قهر محض، بلکه دیالک تیکی از مهر و قهر، علاقه و نفرت، عشق و کین خواهد گشت.

ب
·        اگر مقوله فلسفی همراهی را در حرکت مکانیکی خلاصه نکنیم و در فرم های مختلف و متفاوت بسط و تعمیم دهیم، به  مفاهیم زیر خواهیم رسید:

1
·        همکاری

2
·        هماندیشی

3
·        هماموزی

4
·        همرزمی

5
·        همیاری

6
·        همبائی (همزیستی)
·        و غیره.  

·        همه این فرم های بسط و تعمیم مقوله همراهی بودا، دیالک تیکی از مهر و قهر خواهند بود.
·        بستر تشکیل و حل و بازتشکیل تضادهای چرکین خواهند بود.

8
از همراهى، مهر پديد آيد،
از مهر، رنج.
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون كرگدن، تنها سفر كن!

·        نتیجه گیری بودا نیز به دلیل طرز تفکر متافیزیکی اش، بو دار است:
·        اگر موعظه بودا را درست فرمولبندی کنیم، به شکل زیر خواهد بود:  

از همراهى، مهر و قهر پديد آيد،
از مهر و قهر، رنج و راحت.
پس مرد دانا
، چون چنين است،
همچون ادمیزاد، گه تنها و گه همبا سفر كن!

·        در این صورت زندگی دیالک تیکی از تنهائی و همبائی خواهد بود و «حاصلخیز»  (از واژه های محبوب حیدر مهرگان) خواهد بود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر