۱۳۹۳ مهر ۱۳, یکشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (182)

پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس 
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش دوم
 متافیزیک فلسفه کلاسیک بورژوائی  
ادامه 
الف

20
 ادموند هاسرل (1859 ـ 1938)
فیلسوف و ریاضی دان اطریشی
از مؤسسین فنومنولوژی
او فلسفه را از پرداختن به مسائل جهانی نهی می کرد.
فلسفه می بایستی به تحلیل پدیده ها قناعت کند.
او مخالف پسیکولوژیسم هم بود که قانون منطق را مبتنی بر روندهای روانی می دانست 
و به انکار اصولی عینیت می پرداخت.
جریانات زیر تحت تأثیر هاسرل بوده اند:
اگزیستانسیالیسم پونتی، سارتر و هایدگر
تئوری انتقادی تئودور آدورنو
جامعه شناسی آلفرد شولتسه
آثار او بر 40 هزار صفحه بالغ می شوند:
در باره عدد
فلسفه حساب
فلسفه بمثابه علم سختگیر
ایده هائی راجع به فنومنولوژی و فلسفه فنومنولوژیستی

·        این سوبژکتیویته معرفتی قطعی شاخص شروع تفکر عصر جدید برای فلسفه بورژوائی آینده بوده است.
·        این حقیقت امر را ادموند هاسرل نیز در حق رنه دکارت بدرستی خاطر نشان شده است.
·        (هاسرل، «تعمقات کارتزیانیستی»، هاسرلینا 1، 1951
·        «بحران علوم اروپائی و فنومنولوژی ماورای تجربی»، هاسرلینا 6، 1954)  

21
·         تلاش کارتزیانیستی مبتنی بر شک و تردید اما به هیچوجه با حوایج جهان بینانه ی جنبش علمی و اجتماعی دوران (سرمایه داری رقابت آغاز) انطباق نداشت.
·        جنبش علمی و اجتماعی دوران به عینیت شناخت هم در زمینه قوانین طبیعی و هم در زمینه بهسازی اجتماعی احتیاج داشت.    

22
·        خرد که همه انسان ها در اختیار دارند، می بایستی محک و معیار یکسانی برای تعیین پیشرفت علمی و تحول مناسبات اجتماعی باشد و بر اساس آن تصورات آماجی استدلال و اثبات شوند.
·        (مانفرد بور، «خرد، انسان، تاریخ»، ص 57، 1977) 

23
·        قوانین اساسی تفکر عقلی بر فرد باور دارند.
·        فرد این قوانین را بر «من می اندیشم»، یعنی بر تفکر عقلی محدود می سازد تا بطور ماورای تجربی در خویشتن خویش بیابد و به مثابه چیز جبری معتبری بر هر موجود اندیشنده ای پیاده کند.

·        این قوانین اساسی، پیش شرط قرار داده می شوند، وقتی که دکارت با استناد به وجود خدا، مرجعی تعیین می کند که ضامن انطباق دانش تجربی «من» (فرد) با چیزهائی است که مورد تصویرسازی قرار می گیرند. 

24
·        سیستم های متافیزیکی قرن 17 و 18 بطور کلی حاکی از آنند که نه فقط مفهوم جهان فرمال بطور کلی را و یا وحدت تنوع را، بلکه کلیت محتوائی را توسعه می دهند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا (فرمال و محتوائی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

25
·        معیار پیوند کلی را تعقل (راسیونالیته) فرد (من) تشکیل می دهد.
·        این به معنی تشکیل پذیری آن از اصول بددیهی ماورای تجربی عقل و زنجیر استقرائی است که اصولا تا فاکت مفرد امتداد می یابد.
·        اگر چه بوسیله فهم محدود هرگز نمی تواند بطور کامل در نظر گرفته شود.      

26
·        بدین طریق، متافیزیک کلاسیک بورژوائی مدل جهان را به مثابه انتگرال کلیه محتواهای دانش تجربی ممکنه توسعه می دهد و اعتبار آنها را در مقبولیت عقلی شان می داند.


 انتگرال
به مقدار مشترک ممکن زیرینۀ مجموعه ریمانی و زبرینۀ مجموعه ‌ ریمانی هر تابع حقیقی در بازۀ مفروض اطلاق می شود.
 انتگرال از مفاهیم اساسی در ریاضیات است که همراه با مشتق
دو عملگر اصلی حساب دیفرانسیل و انتگرال را تشکیل می ‌دهند.
نخستین بار لایب نیتس نماد استانداردی برای انتگرال معرفی کرد.
مترجم

27
·        متافیزیک کلاسیک بورژوائی، بدین طریق اناگولوگ (قابل قیاس) با علوم طبیعی عمل می کند.
·        آن سان که به طرح فرضیه ها مبادرت می ورزد.
·        فرضیه هائی که باید به مثابه شابلون تفسیری برای پیوند دانش های تجربی مورد استفاده قرار گیرند.    

28
 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس (1646 ـ 1716)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، 
کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی) 
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش

·        لایب نیتس این خصلت فرضیه واره ی سیستم های متافیزیکی را بروشنی تبیین می دارد و توان توضیحی آنها را به مثابه محک و معیار اعتبار (مقبولیت و علمیت. مترجم)  در نظر می گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر