۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (181)

پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش دوم
 متافیزیک فلسفه کلاسیک بورژوائی  
ادامه  

8
·        در این موقع، متافیزیکی به مثابه جهان بینی علمی لازم می آید.
·        این جهان بینی علمی البته باید با جهان بینی مذهبی حاکم به نحوی ازا نحاء سازگار باشد.

الف
 بنه دیکتوس اسپینوزا (1632 ـ 1677)
فیلسوف هلندی، مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل
نماینده راسیونالیسم ماتریالیستی
جهان بینی او پانته ئیستی است.

·        فرمول اسپینوزا مبنی بر اینکه «خدا مساوی است با جوهر و طبیعت» و مفهوم جهانی لایبنیتس، مبنی بر اینکه «موناد مساوی است با خدا»، بیانگر تلاش هائی در جهت آشتی دادن دو جهان بینی متضاد زیر با یکدیگر بوده اند:
·        جهان بینی علمی و جهان بینی مذهبی

·        (بنظر لایب نیتس، مونادها عبارتند از واحدهای (جواهر) یکپارچه، کامل، آخرین و روحمند که در مجموع، سیستم منظم جهان را تشکیل می دهند. مترجم) 

·        مراجعه کنید به موناد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ب
·        البته کانت بحق خاطرنشان می شود که «این خدای متافیزیکی این ظن را در دل ها پدید می آورد که او با جهان به مثابه ماهیت کل هستی یکسان است.»
·        (کانت، «پیشرفت های واقعی کدامند؟»، ص 127) 

9
·        متافیزیک در آغاز عصر جدید، خود را به مثابه تشکیل کلیت نمودار می سازد.

10
·        سیستم های بزرگ زیر را می توان به عنوان طرح هائی برای چارچوب درک تنوع تجربی (مادی) به مثابه وحدت (به مثابه چیزی واحد)  تلقی کرد: 

الف
 رنه دکارت (1596 ـ 1650)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

·        سیستم های بزرگ دکارت، هوبس، اسپینوزا، مالبرانش، لایبنیتس و تعداد انگشت شماری از دیگر متفکران را

ب
·        دایرة المعارف (18 جلدی)  در فرانسه را

ت
 کریستیان ولف (1679 ـ 1754)
عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی
همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری
نماینده حقوق طبیعی
بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)
مؤثر در قانونگزاری پروس
مؤلف آثار بیشمار

·        کریستیان ولف در آلمان را

پ

·        گیام باتیستا در ایتالیا را

11
·        البته این سیستم ها هم بلحاظ فرم و هم بلحاظ محتوا متفاوت بوده اند و این تفاوت بسته به توسعه تمام اجتماعی در کشور مربوطه بوده است.

12
·        این طرح ها که دیگر منشاء عقیدتی و مذهبی نداشته اند، مجبور بوده اند که برای کسب مشروعیت، تکلیف و توان تفکر محدود انسانی را برای درک کل جهان نامحدود و لایتناهی و برای درک تاریخ جهان، اثبات کنند. 

13

·        اینجا برای اولین بار در تاریخ فلسفه، مسئله متافیزیکی با مسئله معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) در هم ذوب می شوند.

·        مراجعه کنید به  شناخت، تئوری شناخت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

14
·        این نقش دکارت، توسط فلاسفه بعدی از قبیل هگل، شلینگ و فویرباخ، مورد تجزیه و تحلیل فلسفی قرار می گیرد و بروشنی تبیین می یابد.

15
·        جستجوی اولین دلیل شناخت، فلاسفه را به خویشتن خویش سوق می دهد، یعنی به تفکر خویش که برای شان بطور مسلم و مبرهن وجود دارد.

·        (کسی در تفکر خود، در اینکه او می اندیشد، تردیدی به دل راه نمی دهد. مترجم)   

16
·        وقتی مسئله معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)، قبل از مسئله اونتولوژیکی راجع به وجود انسان در جهان مطرح شود، فلسفه ای از این طرز تفکر نشئت می گیرد که خصلت ایدئالیستی ـ ذهنی (سوبژکتیو) دارد.

17
·        آنگاه  هر آنچه که در خارج از «من می اندیشم، پس هستم»، قرار داشته باشد، یعنی در خارج از تفکر متفکرین منفرد و به عبارت عام تر، در خارج از شعور فردی باشد، به مثابه قرینه شعور تلقی می شود.

·        (قرینه مؤنث قرین است.
·        زوجه، نظیر، همتا. مترجم)   

18
·        یعنی هر آنچه که در خارج از «من می اندیشم، پس هستم»، قرار داشته باشد، به عنوان محتواهای شعور تلقی می شود.

19
·        نتیجه این می شود که قابل شناخت بودن جهان از منظر فرد، غیر قابل اثبات جلوه گر می شود.

·        مراجعه کنید به اصل قابل شناسائی بودن جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر