۱۳۹۳ شهریور ۲۲, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (170)

فصل پنجم 
ایدئالیسم 
پروفسور دکتر اندراس گدو 
برگردان شین میم شین 

بخش پنجم 
معمای حیات به مثابه موضوع وحشت انگیز فلسفه      
قسمت دوم 
ایدئالیسم حیات:

 گئورگ سیمل (1858 ـ 1918)

26
·        جامعه شناسی دورکهایم و جامعه نگری سیمل در پسیکولوژیزاسیون مسائل اجتماعی (بررسی پسیکولوژیستی مسائل اجتماعی) به هم می رسند.
·        البته نحوه و نوع این پسیکولوژیزاسیون به هیچوجه یکسان نبوده است:   

الف
·        دورکهایم قبل از هر چیز، با طرح اجتماعی ـ روانی و «تصورات کلکتیو» کار می کند.   

ب
·        سیمل اما به دنبال فرم های اجتماعیت (اجتماعی شدن، تشکیل جامعه) می گردد.   

27
·        مشخصه مهم درک سیمل از جامعه شناسی از عوامل زیر نشئت می گیرد:  

الف

·        از پیوند پسیکولوژیزاسیون مسائل اجتماعی با مضامین (محتواهای) فلسفه حیات و با مفهوم جامعه به مثابه فرمی از حیات مندی (زیندگی) و بعد در مقابل این حیاتمندی، با مفهوم «فهمیدن» و بعدها ضمنا با تز موسوم به تراژیک ذاتی حیات و تراژیک ذاتی فرهنگ.     



ب

·        از پیوند تلاش در جهت تصور جامعه «به مثابه فرم وجود خود ویژه و خودمختار و مستقل» بر بنیان این پسیکولوژیزاسیون مسائل اجتماعی با مضامین فلسفه حیات و با مفهوم جامعه به مثابه فرمی از حیات مندی (زیندگی) و بعد در مقابل این حیاتمندی، با مفهوم «فهمیدن» و بعدها ضمنا با تز موسوم به تراژیک ذاتی حیات و تراژیک ذاتی فرهنگ.       

28
·        در آثار سوسیولوژیکی آغازین سیمل، کلیت حیات عمدتا به مثابه زر ورقی تلقی می شود که جامعه از آن به چاقوی جامعه شناسی پوستگیری می شود.
·        (همانجا، ص 30)   

29
·        اما در آثار بعدی سیمل در تبیین او جا به جائی هائی صورت می گیرد:


الف

·        در درک سیمل از فرم اجتماعی هستی انسانی، گشتاور تحکیم، یعنی ایده تضاد میان فرم و حیات تقدم کسب می کند.  



ب

·        علاقه به فرم های اجتماعی در مقابل فرم های فرهنگی عقب نشینی می کند.


·        سیمل می نویسد:

·        «حیات خلاق دمادم چیزی می زاید، چیزی که ربطی به حیات ندارد.

·        چیزی است که در آن به نحوی از انحاء زوال صورت می گیرد.

·        چیزی است که بر ضد خود برمی خیرد.

·        چیز غیرقابل تبیینی است، مگر در فرم چیزهای برای خود و مستقل از آن و یا در فرم چیزهائی که به معنی برای خود و مستقل از آن اند.

·        این تضاد تراژدی فرهنگ واقعی و سرتاسری است.»
·        (سیمل، «پل و در»، جلد 2، ص  99)

30
·        ایدئالیسم فلسفه حیاتی سیمل یا تئوری سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) را در خود جذب می کند و یا از آن صرفنظر می کند.   
·        ایدئالیسم فلسفه حیاتی سیمل در اندیشه موسوم به تراژیک فرهنگ (مدرن) به اوج خود می رسد.  

31
·        فلسفه پول سیمل بر اندیشه موسوم به تراژیک فرهنگ سبقت داشته است.
·        اما بلحاظ نظری قرینه بزرگ آن محسوب می شد.

هنرهای تجسمی فین دسیله

·        در فلسفه پول سیمل هم می توان ماهیت ایدئالیسم بورژوائی واپسین منحرف گشته از ایدئالیسم فلسفه کلاسیک بورژوائی را خواند و هم شعور بحران زده  فین دسیله (پایان قرن نوزدهم) را.

·        (فین دسیله دوره ای است که در جامعه، هنرهای تجسمی و ادبیات، پدیده های زوال نمودار می گردند. مترجم)  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر