۱۳۹۳ مرداد ۱۲, یکشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (134)


فصل پنجم
 ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش چهارم
پوزیتیویسم و فلسفه حیات
به مثابه طرز تفکر:
انکار سیستم وارگی (سیستمیت) تفکر کلاسیک بورژوائی
قسمت هفتم
نویسندگی توأم با فلسفه بافی:
ارنست رنان

1
·        تحولات حاصله در فضای فکری، ضمنا خود را در جا به جائی هائی در چارچوب فلسفه مدرسی و فلسفه ژورنالیستی ـ رتوریکی (سخن پردازی) نمایان می سازد.
·        این طرز فلسفه بافی نه فقط حاوی نوع خاصی از سبک نگارش، بلکه همچنین حاوی موضعگیری معینی بوده است.

2
·        این پدیده در عالم رسانه ای (مدیوم) ایدئولوژی بورژوائی فرانسه در دوره بعد از انقلاب 1848 پا به عرصه می نهد و مستقیما برمبارزات طبقاتی و افکار عمومی غیر فلسفی تأثیر می گذارد.  

3
·        در شبکه فکری پهناور آن، می توانند آمیزه ها و پاره ـ پوره های فکری، تمایلات و تنفرات پرت و پلای بی پیوند نیز برای خود لانه سازند، که در چین و چروک های تیره ـ روشن افکار عمومی همیشه بوده اند، ولی فرصت در آمدن به صورت تزهای فلسفی را نداشته اند.

4
 ارنست رنان (1823 ـ 1892)
نویسنده، باستان شناس، مذهب شناس، شرق شناس فرانسوی

·        نویسندگی توأم با فلسفه بافی ارنست رنان ـ نمونه بارز نوع فلسفی و موضعگیری ژورنالیستی ـ رتوریکی (سخن پردازی) ـ  شاخص مرحله سوم گذار از فلسفه کلاسیک بورژوائی به تفکر بورژوائی واپسین از هر دو نظر بوده است:  

5
·        طرح ها و مقالات ارنست رنان بر نقاط عطف 1848 و 1871 تمرکز می یابند.
·        در این طرح ها و مقالات ارنست رنان، هم نظرات سطحی عامیانه جاری در افکار عمومی بورژوائی مطرح می شوند و هم پاره ـ پوره هائی از طرح های ناقص و مثله و مخدوش مغشوش و مه آلود پنهان در زوایای پنهان از نظر آنها.  
6
·        در انطباق با آن، نحوه تبیین نیز عوض می شود:
·        جای تشکیل و توسعه پیوند تئوریکی (نظری) را شعار رتوریکی (سخن پردازی) (هارت و پورت) می گیرد.       

7
·        جای درک پیوندمند (منطقی) را اکلکتیک (از هر چمن چرندی چیدن و دسته چرندی تشکیل دادن) می گیرد، نه اکلکتیکی از ذوب طرح های کلی ناهمگرا، بلکه چه بسا اکلکتیکی از عناصر آنها.

8
·        در بازتاب های (نوشتجات) ارنست رنان راجع به وضع فکری بعد از انقلاب 1848، ایدئالیسم اسپیریتوئالیستی (روحگرائی) ئی با طرح تاریخی ساینتیسم (علمگرائی) پوزیتیویستی توأم با لحنی پر هارت و پورت مخلوط می شود:
·        رنان می نویسد:
·        «اولین فتح فلسفی من در ایام نوجوانی این بود که از اعماق دل اعلام کردم:
·        هر آنچه که در روح رخ می دهد، مقدس است.»
·        (ارنست رنان، «مجموعه آثار»، ص 220، 1947)

9
·        بنابر طرح تاریخی ساینتیسم پوزیتیویستی ارنست رنان قضیه از قرار زیر است:

الف
·        «آینده بشریت در علم است.

ب
·        تنها علم است که می تواند بشریت را به سرنوشت خویش آگاه سازد.

ت
·        علم به بشریت نحوه نیل به آماج خود را می آموزد.

پ
·        جهان تا کنون نه بواسطه خرد، بلکه بواسطه تخیلات و شور و شوق هدایت می شد.  

ث
·        دیر یا زود، روزی فراخواهد رسید که بنا بر دانش تجربی، خرد خطه خود را تسخیر خواهد کرد.  

ج
·        سازماندهی علمی بشریت، آخرین کلام علم مدرن است.»
·        (همانجا، ص 230)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر