۱۳۹۳ تیر ۲۲, یکشنبه

تضاد (8)

پروفسور گونتر کروبر 
برگردان شین میم شین


5
تضاد در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه

اثری از مجید افسر 
کارل مارکس (1818 ـ 1883)
فریدریش انگلس (1820 ـ 1894)
ولادیمیر ایلیچ لنین (1870 ـ  1924)

 

·        فرق اساسی آموزش متافیزیکی توسعه با آموزش دیالک تیکی توسعه بشرح زیر است:

 1
·         آموزش متافیزیکی توسعه، توسعه را بمثابه کاهش و افزایش، بمثابه تکرار تلقی می کند.

2
·         آموزش دیالک تیکی توسعه، توسعه را بمثابه وحدت اضداد تلقی می کند:
·        به مثابه دو شقه شدن امر واحد به اضدادی که یکدیگر را مستثنی می سازند و ضمنا در پینود و یا وحدت با هم قرار دارند.

·        در آموزش متافیزیکی توسعه جنبه های زیرین یا مبهم و نا روشن می مانند و یا به علل و قوای خارجی (خدا، سوبژکت و غیره) نسبت داده می شوند:


1

·        خود جنبی

 2

·        نیروی محرکه حرکت

 3

·        منشاء و سرچشمه حرکت

 4

·        انگیزه ی حرکت



·         مراجعه کنید به انگیزه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        در آموزش دیالک تیکی توسعه توجه اصلی معطوف شناخت منشاء و سرچشمه ی خود جنبی می شود.»
·        (کلیات لنین، جلد 38، ص 339)

·        آموزش مارکسیستی ـ لنینیستی تضاد دیالک تیکی، به مثابه آموزش علل تنوع کیفی فرم های حرکت و فرم های توسعه ی  ماده، به مثابه آموزش نیروی محرکه توسعه هر پدیده منفرد و گذار آن به فرم وجودی کیفی دیگر و غیره، برای اولین بار در تاریخ شناخت بشری، امکان توضیح علمی قاطع حرکت را بی نیاز از توسل به قوای غیرمادی و ماورای طبیعی فراهم آورد.

·        بکمک آموزش مارکسیستی ـ لنینیستی تضاد دیالک تیکی برای اولین بار امکان درک علمی مسائل زیرین و امکان در پیش گرفتن سیاست علمی بر مبنای آن پدید می آید:


1

·         روال درونی ضرور توسعه اجتماعی



2

·         نیروهای محرکه و قانونمندی های توسعه اجتماعی

·     بنا برین، آموزش مارکسیستی ـ لنینیستی تضاد دیالک تیکی، نه تنها از اهمیت نظری و اسلوبی (تئوریکی و متدئولوژیکی) عام برای علوم منفرد برخوردار است، بلکه در عین حال، پایه تئوریکی مهمی برای کردوکار عملی ـ سیاسی احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی است. 


6

انواع تضادها


1

·        تضادهای ساختاری و روندی



2

·        تضاد های داخلی و خارجی



 3

·        تضادهای ماهوی و غیرماهوی



4

·        تضادهای اصلی و فرعی



5

·        تضادهای آشتی پذیر و آشتی ناپذیر

·        (تضادهای غیر آنتاگونیستی و آنتاگونیستی)



6

·         تضادهای سیستم نگهدار و سیستم ستیز

·        هر تضاد دیالک تیکی عبارت است از پیوند عینی متقابل (وحدت) اضداد واقعی، که همدیگر را از سوئی مستثنی می دارند و از سوی دیگر پیش شرط قرار می دهند.

·        مراجعه کنید به  قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        تضادهای دیالک تیکی  در چیزها، پدیده ها، روندها، سیستم ها و غیره،  هم تعیین کننده وجود کیفی خود ویژه آنها، ساختار و ثبات آنها هستند و هم تعیین کننده حرکت و توسعه آنها.   

·        مراجعه کنید به تئوری توسعه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
   

1

دلیل کیفیت، ساختار و ثبات چیزها، پدیده ها و سیستم ها کجا ست؟

الف

·         در وابستگی و اشتراط متقابل اضداد نهفته است.



ب

·        در همبائی و در وحدت اضداد نهفته است.

·        یعنی در تعادل نسبی تأثیر متقابل اضداد نهفته است.

 2

دلیل حرکت و توسعه چیزها، پدیده ها و سیستم ها کجا ست؟

الف

·        در مستثنی سازی متقابل اضداد نهفته است.



ب


·        در «مبارزه» اضداد نهفته است، که خود را در تلاش برای از بین بردن قطب مخالف نشان می دهد.

1
·        تضاد دیالک تیکی حالتی ایستا وتغییرناپذیر ندارد.

2
·        تضاد دیالک تیکی در حرکت و توسعه مدام است.

3
·        با پیدایش اضداد در درون چیزها وحدت و «مبارزه» آنها آغاز می شود.

4
·        با توسعه متفاوت هر کدام از اضداد، بالاخره یکی از دو قطب مخالف نیرومندتر از قطب دیگر می گردد، این امر به انفجار وحدت اضداد، به جهش از کیفیت موجود به کیفیت جدید منجر می شود، که بنوبه خود وحدت تضادمند جدیدی را تشکیل می دهد و راه را برای پیدایش کیفیت آتی جدید می گشاید.

5
·        از آنجا که کلیه فرم های ساختار، حرکت و توسعه ماده حاوی تضاد دیالک تیکی اند، تضاد دیالک تیکی خصلت عام و مطلق کسب می کند.

6
·        اما بدلیل اینکه هر فرم ماده حاوی تضاد دیالک تیکی خاص خویش است، می توان گفت که تضاد دیالک تیکی خصلت نسبی دارد.

7
·        چون ماده بلحاظ کمی و کیفی، لایتناهی و بی پایان است، پس نتیجتا تضادهای دیالک تیکی عینی موجود حاوی تنوع بی پایان اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر