۱۳۹۳ تیر ۱۸, چهارشنبه

جفنگیات اجنه در « جهان» جیم و جاک (24)


صفحه فیسبوک حوریه
گاف سنگزاد 

قبل از اینکه صحبت کنی، گوش کن
ویلیام شکسپیر

·        منظور ویلیام شکسپیر از این اندرز چیست؟

1
قبل از اینکه صحبت کنی، گوش کن

·        محتوای عینی این اندرز، یعنی به اعتنا به اینکه ویلیام شکسپیر و یا حریف بداند و یا نداد، این است که در هر گفتگوئی، دیالک تیک مستمع و صاحب سخن برقرار است و باید اکیدا رعایت شود.
·        این دیالک تیک را شیخ خردمند شیراز توسعه همه جانبه داده است:

مستمع صاحب سخن را بر سر شوق آورد.

2
·        با توجه به این حکم (جمله، اندیشه، نظر) ژرف سعدی می توان به درک دقیقتر و عمیقتر اندرز ویلیام شکسپیر نایل آمد:
·        گوش کردن به سخن صاحب سخن، او را تشویق می کند و به سخن او غنای مضمونی و صوری (فرمال)  می بخشد.

3
·        وقتی از دیالک تیک مستمع و صاحب سخن، سخن می رود، به همین دلیل است:
·        مستمع فقط شنونده بی بو و بی خاصیت نیست.
·        مستمع به نوبه خود در صاحب سخن و در سخن صاحب سخن تأثیر می گذارد:

الف
·        مستمع صاحب سخن را بر سر شوق می آورد، به تأمل و تعمق و تفکر عمیقتر و دقیقتر برمی انگیزد.

ب
·        و یا برعکس او را از هرچه تفکر و تامل و تعمق و سخن و و نظر و اندیشه هست، منزجر و بیزار می سازد.

ت
·        عیرانی ها در زمینه تخریب شوق صاحب سخن و سخن قهرمان بی نظیر جهانند.
·        حضرات تحلیل نظری را با فحاشی به صاحب نظر یکسان می شمرند.

4
قبل از اینکه صحبت کنی، گوش کن

·        منظور عینی ویلیام شکسپیر نیز این است که نباید متکلم الوحده بود.
·        چون صاحب سخن در صورت گوش ندادن به سخن حریف، خواه و ناخواه از موضوع بحث خارج می شود و پرت و پلای بی ربط تحویل حریف می دهد.

5
قبل از اینکه صحبت کنی، گوش کن

·        از دیگر مضرات گوش ندادن صاحب سخن به سخن حریف، این است که حریف هم به سخن صاحب سخن گوش نمی دهد.
·        در این صورت، همان جوی میان افراد شرکت کننده در گفتگو حاکم می شود که میان جانوران در اصطبلی حاکم است:

الف
·        هر حیوانی برای خود و به سلیقه خود عرعر و عوعو و بع بع می کند و فکر می کند که شعر می سراید و یا ابراز نظر می کند.

ب
·        در این صورت، برقراری رابطه و نیل به مبادله نظر و تعلم و تعلیم (آموزش و یادگیری) امکان ناپذیر می گردد.

6
قبل از اینکه صحبت کنی، گوش کن

·        فاجعه اما فجیع تر از این است که ویلیام شکسپیر تصور می کند:

الف
·        امروزه کسانی که بریده هائی از اندرزهای انتزاعی این و آن را از اینجا و آنجا درو می کنند و با اشتهای تمام بلع و بعد نشخوار و تکثیر و توزیع می کنند، نه به خود اندرزها اعتنائی دارند و نه به تأمل این و آن در روی آن اندرزها.

ب
·        خیلی ها حتی به خود بریده ها از اندرزهای انتزاعی نظری نمی اندازند و برای حفظ دوستی مجازی با زیبا روی نر و ماده بطور مکانیکی لایکشر می نویسند و اگر به خود خیلی زحمت دهند، بریده ای از اندرز بریده ای را کپی می کنند و به عنوان کامنت تحویل حریف می دهند.
·        یعنی به بازنشخوار ناقص تر نشخوار ناقصی می پردازند.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر