۱۳۹۳ خرداد ۱۲, دوشنبه

شعر نیما یوشیج در آئینه سیاوش کسرائی (6)


نیمایوشیج (1274 ـ 1338)
تحلیل واره ای از
گاف سنگزاد

4
 مفهوم «برآمدن آفتاب»   
در درون (میهنش)، حکومت دیکتاتوری بود که بشدت از برآمدن آفتاب در خانه همسایه می ترسید.

·        منظور سیاوش از مفهوم «برآمدن آفتاب»، بی شک پیروزی انقلاب پرولتری بوده است، پدیده ای که جهان کهنه را حتی در مقیاس بین المللی از بیخ و بن به لرزه افکنده بود.

5
مفهوم «دیوار کشیدن در برابر آفتاب»  
و با هزار شیوه، در برابر آن، دیوار می کشید، تا چشم و دل محرومان بدان روشن نشود

·        سیاوش با این مفهوم، دنیائی مطلب برای گفتن دارد.
·        او از تشکیل استبدادی عریان به چندین نیت زیر پرده برمی دارد:

1
·        دیوار کشیدن در قبال آفتاب اکتبر

2
·        مانع تراشی در قبال جنبش انقلابی توده ها

3
·        سرکوب هر جنبش انقلابی در نطفه

4
·        زمینه سازی برای مداخلات امپریالیستی در جنگ داخلی کشور شوراها

5
·        اشاعه تبلیغات بی شرمانه آنتی کمونیستی در مقیاس منطقه
·        و غیره

6
مفهوم «تاریکی و سیاهی خانه»
(که بشدت از برآمدن آفتاب در خانه همسایه می ترسید و با هزار شیوه، در برابر آن، دیوار می کشید، تا چشم و دل محرومان بدان روشن نشود و شاعر، همه تاریکی و سیاهی خانه خود را از آن پرده پوشی ها و روشنائی ستیزی های حکومت می دانست.)

·        تاریکی و سیاهی خانه در قاموس سیاوش را می توان به معانی زیر تلقی کرد:

1
·        ممنوعیت روشنگری علمی و انقلابی

2
·        محرومیت خلق از حق انقلاب.

3
·        تحمیل استبداد  و ارتجاع بر جامعه

·        سیاوش با  مفاهیم یاد شده، دوئالیسم نور و ظلمت دیر آشنای مانی پیامبر را به شکل دیالک تیک روشنائی و تیرگی بسط و تعمیم می دهد و از مبارزه نور بر ضد ظلمت پرده برمی دارد.

7
مفهوم «پرده پوشی و روشنائی ستیزی»
و شاعر، همه تاریکی و سیاهی خانه خود را از آن پرده پوشی ها 
و روشنائی ستیزی های حکومت می دانست.

·        بنظر سیاوش، نیما حکومت استبدادی رضا شاه را مانع اصلی تنویر افکار عمومی می دانست.

·        پرده پوشی آفتاب و روشنائی ستیزی را می توان به معانی زیر تلقی کرد:

1
·        به معنی مانی پولاسیون و تخریب افکار عمومی

2
·        به معنی ممانعت از روشنگری علمی و انقلابی

3
·        به معنی عوامفریبی از طریق اشاعه اطلاعات غلط و تحریف شده در میان مردم  

تز ششم
و اما نیما، اولی را می ستود و دومین را می کوبید 
و نطفه شعر اجتماعی و سیاسی نیما از همین جا ست که آغاز می شود.    

·        مفاهیمی که سیاوش در این تز به خدمت می گیرد، عبارتند از «اولی و دومی»، «ستایش و کوبش»، «شعر اجتماعی و سیاسی»
1
مفاهیم «اولی و دومی»، ستایش و کوبش 

·        منظور سیاوش از اولی، حکومت توده ها در همسایه شمالی است که نیما مورد ستایش قرار می دهد و منظور از دومی، دیکتاتوری رضاشاه است، که نیما می کوبد.

·        سیاوش بدین طریق دیالک تیک روشنگری را به شکل دیالک تیک ستایش و کوبش بسط و تعمیم می دهد.
·        نیما بزعم سیاوش از حکومت توده ها در همسایه شمالی طرفداری می کند و با استبداد اقلیتی انگل و استثمارگر در ایران مخالفت می ورزد.

·        از دید سیاوش، نیما نه تنها شاعری خوداندیش، نو اندیش، نوآور و نوپرداز، بلکه انسانی انقلابی، هومانیست و عمیقا طرفدار پیشرفت  اجتماعی بوده است.
·        نیما هر آنچه را که مثبت، انقلابی  و خادم پیشرفت بوده، ستوده است و هر آنچه را که منفی، مخرب، ارتجاعی و سد راه توسعه اجتماعی بوده، مورد انتقاد قرار داده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر