۱۳۹۳ فروردین ۲۲, جمعه

پیشرفت (2)


پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین

5
·        هرچه حاکمیت طبقاتی بورژوازی استحکام بیشتری می یابد و آنتاگونیسم (تضاد آشتی ناپذیر)  طبقاتی میان بورژوازی و بخصوص طبقه کارگر تشدید می شود، بورژوازی به همان اندازه بیشتر اطمینان به آینده را از دست می دهد.

الف
 فریدریش نیچه (1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک مرتجع آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
 از فلاسفه بورژوائی واپسین (امپریالیسم)

·        این امر در ایدئولوژی بورژوائی بصورت روی برتافتن از اندیشه پیشرفت تاریخی خودنمائی می کند، که در آثار نیچه و سپس اشپنگلر می توان آن را به وضوح دید.

 اوسوالد اشپنگلر (1880 ـ 1936)
تاریخفیلسوف ، فرهنگمورخ و نویسنده ارتجاعی آلمان
از تدارک بینندگان معنوی ناسیونال ـ سوسیالیسم
مؤلف «اضمحلال غرب» و آثار دیگر
توینبی و بورکناو تحت تأثیر او قرار داشته اند.

ب
·        از این به بعد، پسیمیسم (بدبینی) ژرفی بر تفکر تاریخی بورژوائی سیطره می یابد و سرانجام در قرن بیستم، مفهوم پیشرفت ـ بیشتر و بیشتر ـ به ابژکت (آماج) حملات بورژوائی بدل می شود.

ت
·        این عدول از پیشرفت ـ به مثابه یکی از مترقی ترین دستاوردهای بورژوازی آغازین و یکی از عوامل تئوریکی برانگیزنده آن ـ بطرز آشکاری بر ضد  جنبش انقلابی طبقه کارگر، سوسیالیسم و جنبش دموکراتیک خلق ها نشانه رفته است.

پ
·        تجارب تلخی اعتقاد به پیشرفت را برای بسیاری از ایدئولوگ های بورژوائی (مثلا کورتیوس، لوویت) درهم شکسته است.

ث
·        مفهوم پیشرفت اکنون برای اکثریت ایدئولوگ های بورژوائی از قرار زیر است:

1

 
برتراند راسل (1872 ـ 1970)
فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)

·    بنظر اکثریت ایدئولوگ های بورژوائی مفهوم پیشرفت، مفهومی است، که تعریف علمی از آن محال و امکان ناپذیر است.

2
·        بنظر اکثریت ایدئولوگ های بورژوائی مفهوم پیشرفت، مفهومی است که بکمک هیچ معیاری نمی توان صحت آن را اثبات نمود.

3
 ادوارد لی تورن دایک (1874 ـ 1949)
روانشناس امریکائی
بررسی های او در زمینه رفتار حیوانات به رفتارشناسی منتهی شد.
  آثار:
اصول اساسی آموزش و غیره

·        بنظر اکثریت ایدئولوگ های بورژوائی مفهوم پیشرفت، چیزی جز مجموعه ای از ارزیابی های سوبژکتیف نیست.
·        (برتراند راسل، فون ویزه، تورن دایک)

ج
·        رفته رفته متدی رواج داده می شود که به درک مارکسیستی از پیشرفت تهمت طرحی مبتنی بر اشاتولوژی (انتظار منجی موعود) و حرکت خطی ـ ابتدائی زده می شود.  

·        (اشاتولوژی مفهومی تئولوژیکی است و در همه ادیان آسمانی و ادیان مصر قدیم وجود داشته است.
·        مفهوم اشاتولوژی به دو نوع تقسیم می شود:
·        اشاتولوژی  فردی تعلیمات مربوط به کمال فردی است.
·        اشاتولوژی عمومی تعلیمات مربوط به ظهور منجی موعود و شروع جهان نوین است. مترجم)   

ح
·        البته نظراتی نیز کم کم اهمیت کسب می کنند، که پیشرفت تاریخی را حاشا نمی کنند، ولی آن را به معنای تئوری همگرائی و یا تئوری جامعه فرم یافته تعبیر می کنند، که با استراتژی جهانی امپریالیسم ایالات متحده امریکا و آلمان انطباق دارد.

·        مراجعه کنید به تئوری همگرائی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

·        (تئوری همگرائی طرح تاریخی و اجتماعی بورژوائی است که بکمک آن، «تبدیل» ناگزیر و به عبارت دقیقتر، برگشت نظام های دولتی و اجتماعی سوسیالیستی موجود به نظام های دولتی و اجتماعی سرمایه داری و ضمنا توانائی ادامه حیات معقول نظام سرمایه داری در عصر علم، یعنی بدون نیاز به سوء استفاده از دگم های «مشیت الهی»  و «حقایق مبتنی بر وحی» و غیره و غیره که تا کنون رایج بوده، اثبات می شود و تئوری مارکسیستی مربوط به جانشینی فرماسیون های اجتماعی ـ اقتصادی و بخصوص تعیین مارکسیستی محتوای دوران معاصر باطل اعلام می شود. مترجم)

خ
·        در بسیاری از زیرعرصه های حیات اجتماعی، کسی در صحت توسعه بالنده ـ مثلا در مورد پیشرفت علمی ـ فنی ـ تردید نمی کند.

د
·        روند همه جانبه ی تکمیل تکاملی و انقلابی بی وقفه وسایل کار، موضوعات کار و همچنین علوم، شالوده تئوریکی برای اثبات صحت تئوری پیشرفت را پدید می آورد.

ذ
·        این روند در عصر حاضر و در آینده قابل پیش بینی، قبل از همه، با عوامل زیرین پیوند دارد:

1
·        با مکانیزاسیون سرتاسری

2
·        با اوتوماتیزاسیون (و یا اوتوماسیون)

·        مراجعه کنید به اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·        با توسعه و تکمیل ماشین های حلاج اطلاعات

4
·        با تحول بنیادی مواد خام

5
·        با رشد سرسام آور معارف علمی

6
·        با پیدایش علوم و اسالیب و یا متدهای جدید

7
·        با تبدیل اصول علمی به نیروی مولده بلا واسطه

8
·        با تبدیل اصول علمی به علوم هدایتی

9
·         با تبدیل اصول علمی به علوم اطلاعاتی و مبادله ای ـ نظری (مخابراتی)

ادامه دارد

۴ نظر:

  1. جانتان جور .تفاوت خصلت شیئی انرژتیکی با ویژگی اطلاعی ماده در چیست چگونه میتوان آنرا یافت.

    پاسخحذف
  2. چگونه میتوانیم مقوله سازی را بیاموزیم.جانتان جور

    پاسخحذف
  3. مبحث سیبر نتیک را در چند بخش ارائه دادید.همین سه بخشی که در آرشیو موجود است؟ آیا آنرا ادامه میدهید؟ جاااااااااااااااااااااااااااااااااااااانتاااااااااااااااااااااااااااااااااان جوووووووووووووووووووووور.

    پاسخحذف
  4. اینجا را پاسخ ندادید
    اما برای نویسنده مهم بود !

    پاسخحذف