۱۳۹۲ دی ۱۶, دوشنبه

کند و کاوی در اثر صمد بهرنگی تحت عنوان «کند و کاو در مسائل تربیتی ایران» (1)

 
حسین رزاقی
صمد و «اوتوپیا» 
 سرچشمه:
مجله هفته
http://www.hafteh.de

·        کاش دوستانی که کامنت گذاشته اند، به جای ناسزا گویی به یکدیگر، نوشته های صمد   را تحلیل می کردند .

1
·        به نظر من تحلیل نوشته های صمد دشوار نیست.
·        صمد خود ش آدم دشواری بوده است.

2
·         مهربان و بهانه جو
·        انسانی با احساس مسئولیت زیاد ولی گمراه
·        ساختارشکن ولی بی پرسپکتیو (دورنما)
·        رئالیست ولی رؤیاپرست

3
·        در کتاب «کندو کاو در مسائل تربیتی ایران»  به فاجعه ای به نام صمد برخورد می کنیم .

4
·        صمد کمترین آشنایی با جهان کودکان نداشته است.

5
·        او برای بزرگسالان همچنان کودک مانده، می نویسد.

6
·        صمد هیچکس را قبول ندارد.

7
·        گاهی از سه درصد معلمین موصوف به «معلمین دلسوز»  نام می برد که بعدا  سرخورده می شوند.

8
·        صمد از معلمینی که خودش آنان را بی سواد می داند، می خواهد که زمام امور را  به دست گیرند.

9
·         صمد آموزگاران را عده ای سرخورده می داند که نتوانسته اند   به دانشگاه بروند و ناگزیر به مدرسه رفته اند ولی سعی در برابر کردن آنها با دبیرانی دارد که به نیت معلم شدن به دانشگاه رفته اند.

10
·        صمد از امثله بشدت کودکانه استفاده می کند:

الف
·        او کلیه متدهای غربی را بایکوت می کند، ولی نمی تواند آنها را با متدهای بهتری جایگزین سازد.

ب
·         صمد نسبت به همه بی اعتماد است،  حتی  نسبت به خویشتن خویش.

11
·        با مثال های سوبژکتیف و مبتذل   از تنبیه بدنی کودکان در مدارس دفاع می کند.
·        علیرغم اینکه از روحیه غیر حرفه ای همکارانش  مطلع است و می داند که خیلی از همکارانش دق دلی دیگران را سر شاگردان مدارس خالی می کنند.

12
·         سنگ در جیب بازرس می اندازد و با شگردهای کودکانه و در همکاری با دانش آموزان بازرسین مدراس را سکه یک پول می کند.

13
·         صمد به معلمین دیگر شیوه تمسخر   بازرسین را می آموزد.

14
·        در جایی خود را آنقدر ناتوان نشان می دهد که نمی تواند  تشخیص بدهد که کدام دانش آموز از تغذیه بهتر و یا بدتری برخوردار است و در جای دیگر ادعا می کند که اگر در کتاب درسی عکس هندوانه ۱۵ کیلویی را چاپ کنند، دانش آموز تشویق می شود و بهتر به درس گوش می دهد.

15
·         کتاب «کندو کاو در مسائل تربیتی ایران» صمد بهرنگی  ضمنا حاوی بدآموزی های بیشماری برای معلمین روستا ست تا با احترام گذاشتن به آداب و رسوم روستایی و همراهی با آنان نان شان در روغن باشد.

16
·        صمد موضوعات شهری را برای کودکان روستا غیر قابل تصور ارزیابی می کند، اما موضوعات روستا را برای سکنه شهرها جالب می داند.
·        بنظر صمد روستاییان نمی توانند درک کنند که پشت میز نیز می توان غذا  خورد  .

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر