۱۳۹۲ آذر ۲۳, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (84)

 
فصل پنجم
ایدئالیسم
پروفسور دکتر اندراس گدو
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخ پیدایش فلسفه حیات و پوزیتیویسم:
نقد خرد

قسمت پنجم
گسست با تفکر فلسفی و انتقاد از علم:
کیرکگارد
ادامه
  
6
 کارل لویت (1897 ـ 1973)  
فیلسوف آلمانی
موضوع پژوهش:
تفکر نیچه و هایدگر
مؤلف آثار متعدد

·        کارل لویت در رابطه با رونق فلسفه حیات در قرن بیستم می نویسد:
·        «تز اشتیرنر راجع به منفرد، بلحاظ تاریخی ـ زمانی به دیدار مفهوم کیرکگاردی «منفرد» می رود که در مقابل خدا به خویشتن خویش قناعت می ورزد.
·        اشتیرنر و کیرکگارد هر دو، دیگر نه به انسان بودن بشریت معاصر ایمان دارند و نه به مسیحی بودن مسیحیت مدرن.»
·        (کارل لویت، «از هگل تا نیچه»، ص 436، 1941)

7
·        فلسفه کیرکگارد ـ به مثابه نطفه مشترک اگزیستانسیالیسم مذهبی و آته ئیستی ـ راز سوبژکتیویته (سوبژکت وارگی) منفرد را بسان اشتیرنر در فریاد درد طویل منفرد می داند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری    

8
·        فلسفه کیرکگارد راز سوبژکتیویته منفرد را در فرم های زیر اعلام می دارد:

الف
·        در فرم اعتراف عریان و خودشناسی دقیق روح تنهای نومید و مستأصل

ب
·        از راه تفاسیر جدید از انجیل

ت
·        ضمنا از راه بررسی های فلسفی
·        آنسان که فرم و محتوا میان جهان ها و فراز جهان ها در فضای چندین معنائی شناور می شوند.

9
·        فرم به اصطلاح ادبی اعترافات و اکثر قصه های اوتوبیوگرافیکی و توصیفات کیرکگارد در خدمت محتوای فلسفی قرار دارند.

10
·        روانگذشت های شخصی و تصمیمات شخصی در آثار فلسفی کیرکگارد نه فقط به مثابه پذیرش و تحلیل نهائی، بلکه همچنین به مثابه محتوای ماهیت اعتبار دارند.

11
·        در فرم بررسی های عقلی ـ مفهومی کیرکگارد اعترافات سوبژکتیویته منفرد قد علم می کند.

12
·        استدلالات مفهومی حول کانون نگرش چرخ می زنند، کانونی که از دسترس  مفاهیم خارج است.

13
·        اگر این فلسفه در میدان  مفاهیم توقف می کرد، احساسات و علایق «دیالک تیک کیفی» به دو معنی به ورشکستگی نزدیک می شد:
الف
·        ورشکستگی اول در پا فراتر نهادن مفهومی فلسفه در تلاش و تقلای خود بود.

ب
·        ورشکستگی دوم در درک مطلق از سوی مفهوم در تلاش و تقلای خود بود:
·        تجلی الهیت لایتناهی ابدی در درون سوبژکتیویته پایان مند بشری.

14
·        این راز در فلسفه کیرکگارد ـ قبل از همه ـ بطرز منفی و در تضاد با تفکر عینی و سیستم منطقی به عنوان ایده تاریخ جهان قلمداد می شود.

15
·        فلسفه هگل بنظر کیرکگارد، تکمیل این گشتاورهای نفی کننده بوده است.

16
·        فلسفه هگل در دعوی تفکر سوبژکتیف موجود، پارادوکس ها و درونیت منفرد، به مثابه مرکز مختصات ثابت نفی بنظر می رسید و غلبه بر آن به مثابه شرط ضرور برای امکان و حق حیات فلسفه حیات.

17
·        فلسفه هگل در قاموس کیرکگارد، تجسم و مظهر شر و شیطان بوده است.
·        «ایده فلسفه عبارت است از وساطت (ابلاغ)
·        ایده مسیحیت عبارت است از پارادوکس.»
·        (کیرکگارد، «خاطرات روزانه»، جلد 1، ص 254، 1962)

·        (پارادوکس عبارت است از ادعا و یا حکم به ظاهر باطل و بی معنا، که پس از تجزیه و تحلیل دقیقتر بر حقیقت غول آسائی دلالت می کند. مترجم)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر