۱۳۹۲ مهر ۱۶, سه‌شنبه

رویاروئی های ایدئولوژیکی هر روزه (51)

بهروز خلیق
اما در این زمینه سئوالات متعددی مطرح است که ما در گذشته از کنار آن ها می گذشتیم:
 آیا قوانین و نظریه‏ها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟   
سرچشمه :
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com
میم حجری
  
1
اما در این زمینه سئوالات متعددی مطرح است.
 
·        در کدام زمینه برای بعضی ها سؤالات دردسر زائی مطرح شده است؟

·        در این زمینه که در برنامه حزب توده نوشته شده که  «جهان بینی ما مارکسیسم ـ لنینیسم، یگانه جهان بینی علمی و انقلابی دوران ما است.
·        حزب ما برنامه، خط  مشی سیاسی و سازمانی خود را برپایه انطباق خلاق این جهان  بینی بر شرایط مشخص جامعه ما تدوین می کند؟»

·        اینکه فقط ادعای بی ضرر و زیانی است.

·        در جامعه بشری هر روزه هزاران نفر هزاران ادعا بر زبان می رانند، بی آنکه کسی را به زحمت اندازند.

·        شاید بعضی ها به نحوی از انحاء حق داشته باشند.
·        باید ببینیم که سؤالات مورد نظر از چه قرار اند.
·        شاید بتوانیم به تقصیرات حزب توده پی ببریم که بعضی ها را در منگنه سؤالات سرگیجه آور گرفتار ساخته است.

2
اما در این زمینه سئوالات متعددی مطرح است که ما در گذشته از کنار آن ها می گذشتیم.

·        واقعا؟
·        یعنی همین سؤالات فعلی سابقا هم مطرح بوده اند و بعضی ها از کنارشان گذشته اند؟

·        راستی چرا؟

·        چرا پس از شکست سوسیالیسم و جشن و پایکوبی امپریالیسم سؤالات ته نشین شده در اعماق دل دو باره اکتیف شده اند؟

·        کس چه می داند.
·        بهتر است که به سؤالات بعضی ها نظری بیاندازیم:

3
آیا قوانین و نظریه‏ها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟

·        بعضی ها که علامه واره با افاده فروشی تام و تمام وارد صحنه شده اند و کلی مطلب از «علمای» وابسته به «ایدئولوژی امپریالیسم» رونویسی کرده اند، بی آنکه از منبع و مأخذی نامی حتی ببرند، اکنون با اولین سؤال خود، دست خود را رو می کنند.

·          بعضی ها ظاهرا نه از علم خبر دارند و نه از فلسفه.
·        علوم طبیعی یعنی علومی از قبیل فیزیک و شیمی و بیولوژی و غیره.

·        موضوع هر علم چیست؟   

4
آیا قوانین و نظریه‏ها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟

·        هر علم ـ چه از جنس علوم طبیعی و چه از جنس علوم انسانی ـ عرصه معینی از واقعیت عینی را مورد بررسی قرار می دهد:


·        همان انگلسی که بعضی ها اسم کتابش را شنیده اند، همه این مسائل را 150 سال قبل حتی المقدور  توضیح داده است.

5

·        شیمی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای شیمیائی را در طبیعت مورد بررسی قرار می دهد.
·        فیزیک چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای فیزیکی را.
·        بیولوژی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای زیستی را.
·        روانشناسی چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای روانی را.
·        و الی آخر.

6
آیا قوانین و نظریه‏ها در علوم طبیعی از جامعیت برخوردارند و یا اینکه در محدوه معین عملکرد دارند؟

·        قوانین و تئوری های هر کدام از علوم طبیعی و یا انسانی در عرصه مربوط به خود اعتبار عام دارند.

·        به عنوان مثال، قانون دیالک تیکی اکسیداسیون و احیا در شیمی در عرصه مربوطه قانونی عام است و همه جا معتبر و مؤثر:

7

·        آهن دیرآشنا هم در طبیعت بی جان و هم در طبیعت جاندار اکسید می شود.
·        یعنی اتم های آهن به اکسید آهن تبدیل می شوند و همه می بینند که آهن رنگ عوض می کند و می گویند که ظرف آهنی زنگ زده است.
·        همین اتم های آهن در شکم هر موجود زنده نیز اکسید می شوند و در استخوان بندی اندام موجود زنده فونکسیونی به عهده می گیرند.

·        قانون دیالک تیکی اکسیداسیون و احیا بر داد و ستد الکترون مبتنی است.
·        اتم آهن الکترون از دست می دهد، بار مثبت پیدا می کند و پس از ترکیب با اتم احیا شده ی اکسیژن، اکسید می شود.

·        حالا بعضی ها می پرسند، آیا قانون دیالک تیکی اکسیداسیون و احیا در محدوده های دیگر نیز صادق است و یا نه؟
·        خوب.
·        منظور از این سؤال بی سر و پا چیست؟ 
8

·        اگر منظور بعضی ها این باشد که آیا می توان بر پایه قانون یاد شده، روندهای روانی و یا اجتماعی را هم توضیح داد، باید گفت که نه.

·        برای توضیح چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای هر عرصه از واقعیت عینی لایتناهی به ساز و برگ معرفتی خاص عرصه مربوطه نیاز هست.
·        از بعضی ها چه پنهان که علوم از هر نوع وسیله و ساز و برگ شناخت چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای عینی هستند.

9

·        هر وسیله ای ساختاری دارد و متناسب با آن ساختار، فونکسیونی:
·        دیالک تیک ساختار و فونکسیون
         
·        مراجعه کنید به  دیالک تیک ساختار و فونکسیون در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10

·        با چرخ خیاطی نه می توان آشپزی کرد و نه می توان زمین را شخم و شیار زد.

·        ساختار چرخ خیاطی برای آشپزی و شخم زمین نامناسب است.

·        ساختار چرخ خیاطی فقط مناسب فونکسیون معینی به نام دوخت و دوز است.

·        با توسل  به ساز و برگ معرفتی (تئوری و اسلوب و یا متد)  فیزیک و یا شیمی نمی توان روندهای زیستی را و یا اجتماعی و روانی و غیره را توضیح داد.

11

·        البته میان همه عرصه های واقعیت عینی و لاجرم میان علوم مختلف مربوطه پیوند عینی برقرار است:
·        هستی مادی از وحدت مادی برخوردار است.
·        برای توضیح برخی از روندهای زیستی به شیمی و یا فیزیک و یا بیوشیمی و بیوفیزیک نیاز هست.
·        از این رو در آکادمی ها و صنایع مختلف میان علمای رشته های مختلف همکاری همه جانبه صورت می گیرد.

12

·        همانطور که در هر خانه و کارخانه تقسیم کار وجود دارد، در عرصه شناخت هستی نیز تقسیم کار برقرار شده است:
·        هر کدام از علوم عرصه مربوط به خود را مورد بررسی قرار می دهد و حتی خود رفته رفته تخصصی می گردد تا بهتر و دقیقتر در موضوع شناخت مربوطه نفوذ کند:

·        این بدان معنی است که هر عرصه را نخست به زیرعرصه ها تقسیم می کند و بعد برای هر زیرعرصه علم خاص آن را توسعه می دهد:
·        به این ترتیب است که شیمی به شیمی معدنی، آلی، نظری، فیزیکی، اکولوژیکی (محیط زیستی) و غیره تخصصی می شود.

·        مراجعه کنید به علم، علوم طبیعی، علوم ریاضی، علوم طبیعی ـ ریاضی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری     
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر