۱۳۹۲ مهر ۱۴, یکشنبه

تئوری هنر (17)

اثری از حسین رزاقی
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین
  
تئوری هنر بورژوائی واپسین

1

·        علوم و فلسفه بورژوائی پس از گوته، هگل و دموکرات های انقلابی، هیچ سیستم کامل بزرگی در زمینه تئوری هنر پدید نیاورده اند و چیز ماهیتا جدیدی ارائه نداده اند.

2

·        نتیجه خصومت با تشکیل سیستم فلسفه کلاسیک آلمان، پوزیتیویسم و امپیریسم فلسفه ستیز بوده است.

·        مراجعه کنید به پوزیتیویسم، امپیریسم (تجربه گرائی)  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3

·        هرگز کسی در این میان به تعمیم های جسورانه خطر نکرده است.

4

·        موضع موسوم به هنر برای هنر به مثابه تئوری هنری عقیم و بی ثمر از آب درآمده است.

5

·        برای اینکه تئوری هنر برای هنر، هنر را از واقعیت عینی منفصل می سازد و به انکار پیوندهای قانونمند میان هنر و واقعیت عینی می پردازد.

6
 فریدریش نیچه (1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین

·        سمتگیری جدید در تجزیه و تحلیل نظری هنرها با فریدریش نیچه آغاز می شود.

7

·        نیچه با تیپولوژی تاریخی ـ فرهنگی شروع به کار می کند.

·        (تیپولوژی به علم تیپ ها و انواع پسیکولوژیکی اطلاق می شود. مترجم)  

8

·        تیپولوژی نیچه مبتنی بر آنتاگونیسم هنری انتزاعی و متافیزیکی میان عوامل دیونیزیکی و اپولینیکی است.

·        (دیونیزیز: رب النوع می و مستی و حاصلخیزی در یونان باستان
·        اپولو: رب النوع هنر شعر یونان و روم. مترجم)  

9

·        نیچه مدعی نقش مسلط  قوای غریزی در هنر است.

10

·        بعد از نیچه انبوه بی پایانی از ادبیات تیپولوژیکی بسان قارچ از هر جا می رویند و هنرها را به قراین (جفت های) متضاد تقلیل می دهند:

الف

 فریتس اشتریش (1882 ـ 1963)  
گرمانیست آلمانی ـ سوئیسی
مؤلف آثار متعدد

·        فریتس اشتریش از فرم باز و بسته سخن می گوید.

ب

·        ه. گوندولف از روانگذشت آموزشی و اولیه  

ت
·        ه. وولف لاین از خطی و نقشی (قابل نقاشی)  

پ

 اوسوالد اشپنگلر (1880 ـ 1936)
فیلسوف تاریخ، مورخ فرهنگ و نویسنده مرتجع آلمان
از تدارک بینندگان معنوی ناسیونال ـ سوسیالیسم
مؤلف «اضمحلال غرب» و آثار دیگر
توینبی و بورکناو تحت تأثیر او قرار داشته اند.

·        اوسوالد اشپنگلر از اپولینیکی ـ فاوستی

ث

 چارلز پرسی اسنو (1905 ـ 1980)  
نویسنده و عالم انگلیسی
مؤسس تز دو فرهنگ

·        چارلز پرسی اسنو
·        از تندیسی (پلاستیکی) ـ موزیکی (موسیقیائی)     
·        از آگاه و نا آگاه
·        از علمی و هنری

ج
·        برخی ها از تربیتی و رسالتی (پیامبرانه) و الی آخر.  

11

·        همه این طرح های ذهنی اولیه از زوال بینش تاریخی بورژوازی حکایت دارند.

12

·        هر مؤلفی می کوشد که طرح ذهنی اولیه خود را در مسائل مربوط به همه دوران ها صرفنظر از شرایط تاریخی خاص آنها پیاده کند.

13

 کارل گوستاو یونگ (1875 ـ 1961)  
روانپزشک سوئیسی
روان‌شناسی تحلیل
یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران  روانکاوی می دانند.

·        این حقیقت امر در مورد تشبثات روان شناسی ژرف یونگ و آدلر نیز مصداق دارد.

14

·        یونگ و آدلر بی کمترین اعتنا به شرایط اجتماعی و تاریخی کارآگاهانه به دنبال به اصطلاح فرم های اولیه موجود در تصورات هنرمندان می گردند، تصوراتی که گویا از دیر زمانی در ناخودآگاه آنان خفته اند و از اعماق برمی خیزند و در صور و البسه متفاوت بالا می آیند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر