۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (10)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

 فصل اول
بخش پنجم
فلسفه بورژوائی واپسین:
فلسفه ای بدون سوبژکت اجتماعی ـ تاریخی

1

·       برای فلسفه بورژوائی واپسین تحت شرایط اجتماعی امپریالیستی، دوره ای که بورژوازی طبقه ای انقلابی بود و سودای تشکیل نظام اجتماعی نوینی را، یعنی جایگزینی مناسبات اجتماعی فئودالی ـ روحانی با مناسبات اجتماعی بورژوائی را به مثابه مناسبات اجتماعی معقول در سر داشت، به سرعت برق سپری خواهد شد.  

2

·       سودای فلسفه بورژوائی واپسین در مغایرت با فلسفه کلاسیک بورژوائی ، رک و راست و پوست کنده عبارت خواهد بود از حفظ مناسبات اجتماعی موجود:

الف

·       دفاع از مناسبات اجتماعی موجود در مقابل انتقاد از صفوف خودی  

ب

·       دفاع از  مناسبات اجتماعی موجود   در مقابل انتقاد بویژه از طرف طبقه کارگر

ت

·       فلسفه بورژوائی واپسین نه تنها با مناسبات امپریالیستی راه سازش و مصالحه پیش خواهد گرفت، بلکه ضمنا اصول و مبانی فلسفه کلاسیک بورژوائی   را زیر پا می نهد و در مسلخ دفاع از مناسبات امپریالیستی فدا خواهد کرد، یعنی به تحریف آشکار آن کمر خواهد بست.  

3

·       فلسفه بورژوائی واپسین (و ایدئولوژی بورژوازی واپسین بطور کلی) برخلاف فلسفه کلاسیک بورژوائی، دیگر منادی روند اجتماعی ـ تاریخی نخواهد بود.    

4

·       فلسفه بورژوائی واپسین در قالب شیوه تفکر پوزیتیویستی ثبات و بایگان صرف جامعه موجود خواهد گشت.
·       مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5

·       فلسفه بورژوائی واپسین در قالب شیوه تفکر فلسفه حیات، به تحریف کیهانی ـ اسطوره ای ـ ماقبل عقلائی جامعه موجود خواهد پرداخت.

·       مراجعه کنید به فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
6

·       فلسفه بورژوائی واپسین تاریخ را دیگر نخواهد شناخت.
·       برای اینکه طبقه بورژوازی واپسین که فلسفه بورژوائی واپسین نماینده ایدئولوژیکی منافع آن است، قادر به درک تاریخ نیست.
·       برای اینکه این طبقه اجتماعی، دیگر طبقه ی تاریخسازی نیست.  

7

·       فلسفه بورژوائی واپسین، فلسفه ای بدون سوبژکت اجتماعی ـ تاریخی است.

8


الیگوری (تندیس مفهوم انتزاعی) ترمیدور
یازدهمین ماه انقلاب فرانسه

·       این روند با ترمیدور (یازدهمین ماه پس از انقلاب فرانسه) شروع شده است.   

8
 انقلاب ژوئیه 1830 در پاریس
که به شکست قطعی بوربون ها و به روی کار آمدن مجدد بورژوازی انجامید.
کارل دهم، پادشاه فرانسه قصد انحلال پارلمان و احیای حاکمیت اشراف فئودالی را داشت. (رستاوراسیون)
انقلاب توده های صنعتگر، کارگر و دانش آموز در پاریس به استعفا و فرار شاه به انگلستان انجامید.

·       این روند پس از انقلاب 1830 و 1848 ـ 1849 ادامه یافته است، انقلاباتی که در آنها پرولتاریا برای اولین بار به مثابه نیروی تاریخی مستقل و خودمختار گام به صحنه تاریخ نهاده است.
   
انقلاب 1848 در برلین

انقلاب 1848 درپاریس

 اخوت کارگری المان
بزرگترین سازمان کارگری در حین انقلاب (1848 ـ 1849)
جنبش سیاسی و سندیکائی کارگری
آماج ها:
تعیین حداقل دستمزد و زمان کار بوسیله کمیسیون مشترک کارگری ـ کارفرمائی
مسئولیت کارکری برای کنترل پرداخت دستمزد قراردادی
لغو مالیات غیر مستقیم
معاف داشتن کارگران فقیر از پرداخت مالیات پروگرسیف
آموزش دولتی رایگان
تربیت رایگان کودکان فقیر و توجه به استعداد آنها
دایر کردن کتابخانه عمومی رایگان
کار دولتی برای بیکاران
تأمین دولتی مایحتاج انسانی کارگران

9
 کمون پاریس (18 مارس 1871 ـ 28 ماه مه 1871)
اولین انقلاب پرولتری
اعضای کمون را کمونار می نامیدند
کمون پاریس الگو و سرمشق دموکراسی شورائی محسوب می شود.

·       مقطع دیگری را در این روند، کمون پاریس (1871) تشکیل می دهد.  

10

·       این روند بلحاظ ایدئولوژیکی قبل از همه با نام فلاسفه زیر در رابطه است:

الف

 آرتور شوپنهاور (1788 ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده و استاد در مدارس عالی آلمان
آموزش او شامل اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی بر اصل نامعقول قلمداد می کرد.
در زمینه آموزش ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب نظر بوده است.
او نماینده ایدئالیسم ذهنی و در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین

·       آرتور شوپنهاور

ب

 فریدریش نیچه (1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین

·       فریدریش نیچه
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر