۱۳۹۲ تیر ۱۹, چهارشنبه

جهان و جهان بینی فروغ فرخزاد (11)

اثری از هانیبال الخاص
فروغ فرخزاد 
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)

عصیان خدایی

·       نیمه شب گهواره ها آرام می جنبند
·       بی خبر از کوچ درد آلود انسان ها

·       باز هم دستی مرا چون زورقی لرزان
·       می کشد ـ پارو زنان ـ در کام طوفان ها

·       چهره هایی در نگاهم سخت بیگانه
·       خانه هایی بر فرازش اشک اخترها

·       وحشت زندان و برق حلقه ی زنجیر
·       داستان هایی ز لطف ایزد یکتا

·       سینه ی سرد زمین و لکه های گور
·       هر سلامی سایه ی تاریک بدرودی

·       دست هایی خالی و در آسمانی دور
·       زردی خورشید بیمار تب آلودی

·       جستجویی بی سرانجام و تلاشی گنگ
·       جاده ای ظلمانی و پایی به ره خسته

·       نه نشان آتشی بر قله های طور
·       نه جوابی از ورای این در بسته

·       می نشینم خیره در چشمان تاریکی
·       می شود یک دم از این قالب جدا باشم؟

·       همچو فریادی بپیچم در دل دنیا
·       چند روزی هم من عاصی خدا باشم؟

·       گر خدا بودم خدایا، ز این خداوندی
·       کی دگر تنها مرا نامی به دنیا بود؟

·       من به این تخت مرصع پشت می کردم
·       بارگاهم خلوت خاموش دل ها بود

·       گر خدا بودم خدایا، لحظه ای از خویش
·       می گسستم، می گسستم، دور می رفتم

·       روی ویرانجاده های این جهان پیر
·       بی ردا و بی عصای نور می رفتم

·       وحشت از من سایه در دل ها نمی افکند
·       عاصیان را وعده ی دوزخ نمی دادم

·       یا ره باغ ارم، کوتاه می کردم
·       یا در این دنیا بهشتی تازه می زادم

·       گر خدا بودم دگر این شعله عصیان
·       کی مرا، تنها سراپای مرا می سوخت

·       ناگه از زندان جسمم سر برون می کرد
·       پیشتر می رفت و دنیای مرا می سوخت

·       سینه ها را قدرت فریاد می دادم
·       خود درون سینه ها فریاد می کردم

·       هستی من گسترش می یافت در هستی
·       شرمگین هر گه خدایی یاد می کردم

·       مشت هایم، این دو مشت سخت بی آرام
·       کی دگر بیهوده بر دیوارها می خورد

·       آن چنان می کوفتم بر فرق دنیا مشت
·       تا که هستی در تن دیوارها می مرد

·       خانه می کردم میان مردم خاکی
·       خود به آنها راز خود را باز می خواندم

·       می نشستم با گروه باده پیمایان
·       شب میان کوچه ها آواز می خواندم

·       شمع می در خلوتم تا صبحدم می سوخت
·       مست از او در کارها تدبیر می کردم

·       می دریدم جامه ی پرهیز را بر تن
·       خود درون جام می تطهیر می کردم

·       من رها می کردم این خلق پریشان را
·       تا دمی از وحشت دوزخ بیاسایند

·       جرعه ای از باده هستی بیاشامند
·       خویش را با زینت مستی بیارایند

·       من نوای چنگ بودم در شبستان ها
·       من شرار عشق بودم سینه ها جایم

·       مسجد و میخانه ی این دیر ویرانه
·       پر خروش از ضربه های روشن پایم

·       من پیام وصل بودم در نگاهی شوخ
·       من سلام مهر بودم بر لبان جام

·       من شراب بوسه بودم در شب مستی
·       من سراپا عشق بودم، کام بودم، کام

·       می نهادم گاهگاهی در سرای خویش
·       گوش بر فریاد خلق بی نوای خویش

·       تا ببینم درد هاشان را دوایی هست
·       یا چه می خواهند آنها از خدای خویش

·       گر خدا بودم، رسولم نام پاکم بود
·       این جلال از جامه های چاک چاکم بود

·       عشق شمشیر من و مستی کتاب من
·       باده خاکم بود، آری باده خاکم بود

·       ای دریغا لحظه ای آمد که لب هایم
·       سخت خاموشند و بر آنها کلامی نیست

·       خواهمت بدرود گویم تا زمانی دور
·       زانکه دیگر با تو ام شوق سلامی نیست

·       زانکه نازیبد زبون را این خدایی ها
·       من کجا وز این تن خاکی جدایی ها

·       من کجا و از جهان این قتلگاه شوم
·       ناگهان پرواز کردن ها، رهایی ها

·       می نشینم خیره در چشمان تاریکی
·       شب فرو می ریزد از روزن به بالینم

·       آه حتی در پس دیوارهای عرش
·       هیچ جز ظلمت نمی بینم، نمی بینم

·       ای خدا، ای خنده ی مرموز مرگ آلود
·       با تو بیگانه است دردا، ناله های من

·       من تو را کافر، تو را منکر، تو را عاصی
·       کوری چشم تو، این شیطان خدای من

پایان
ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر