۱۳۹۲ فروردین ۲۴, شنبه

استه تیک (زیبائی شناسی) (12)


Нарисована первая афиша
 از صفحه فیس بوک
محمود رستم اوف
مجسمه ساز جمهوری آذربایجان

پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

تئوری های استه تیکی در عصر رنسانس، روشنگری
  
گوته
 یوهان ولفگانگ گوته (1749 ـ 1832)
شاعر و عالم علوم طبیعی آلمان
تألیف در زمینه های زیر:
شعر
درام
قصه
آثار اوتوبیوگرافیکی، استه تیکی، هنری، ادبی
همراه با شیللر جزو کلاسیک های جمهوری وایمار

·        نظرات گوته در تضاد جدی با نظرات هگل قرار دارد.

1

·        گوته به عالی ترین مرحله شناخت استه تیکی در عالم بورژوائی نایل می آید.

2

·        مشخصه نظرات استه تیکی گوته عبارت است از تأکید شدید بر عنصر فعال (کوشا، اکتیف.)

3

·        بنظر گوته فعالیت استه تیکی همه چیز را در نظر می گیرد:

الف
·        طبیعت و جامعه را

ب
·        تفکر و عمل را

ت
·        حقوق و اخلاق را

4

·        بنظر گوته، فعالیت استه تیکی مهمترین عنصر تأثیر انسانی بر واقعیت عینی است.

5

·        گوته به همین دلیل است که هنر را «جامه عمل پوشاندن به علم» می نامد.
·        (1829)
6

·        بنظر گوته، دلیل زیبائی طبیعت این است که آن «در حرکت ابدی است.
·        در پدید آوردن ابدی چیزهای نو است.»

7

·        در قاموس گوته، زیبا «اعلام قوانین مخفی طبیعت است، قوانینی که بدون نمود زیبائی برای ابد از نظرها نهان می ماندند.»
·        (ماکسیم ها و بازتاب ها)
8

·        گوته نماینده بی چون و چرا و آشکار استه تیک عینی و دیالک تیکی است، استه تیکی که او از دینامیسم اوبژکت ـ سوبژکت توسعه می دهد:

الف

·        «در هر اوبژکت، چیز قانونمند ناشناخته ای نهان است، که با چیز قانونمندی در سوبژکت مطابقت دارد.

ب

·        مستلزم زیبائی، قانونی است که نمودار می گردد.

ت

·        قانونی که نمودار می گردد، در نهایت آزادی، بنا بر خاص ترین شرایط خود، زیبائی عینی را پدید می آورد، زیبائی عینی ئی که حتما باید سوبژکت های لایقی را پیدا کند که قادر به درک آن باشند.»
·        (ماکسیم ها و بازتاب ها)
9

·        زیبا آن است که «ما شاهد موجود زنده قانونمندی در عالی ترین کردوکار و کمالش می شویم و ببرکت آن، ما هم خود را متقابلا به همان سان، زنده و در عالی ترین کردوکار احساس می کنیم.»
·        (مبارزه بزرگ در فرانسه. 1792)

10

·        زشت اما ـ بر عکس زیبا ـ از رخوت و رکود و توقف پدید می آید و ما را به رخوت و رکود و توقف سوق می دهد.

11

·        معیار زیبائی مورد نظر گوته، بی کمترین تردید، از تصور او راجع به کاینات نشئت می گیرد، کایناتی که روند توسعه ابدی است.

12

·        بنظر گوته، انسان تا زمانی زیبا ست که خود را بی وقفه توسعه می دهد و تکامل می بخشد.

13

·        گوته این ایدئال را در آثار زیر خود توسعه می دهد:

الف
·        در فاوست

ب
·        در اشعار خود

ت
·        در رمان خود تحت عنوان «ویلهلم مایستر»

14

·        به خدمت گرفتن معیارهای زیبائی آنتیک (جهان باستان کلاسیک) در دوره رنسانس، صحنه هلنا را در فاوست گوته تشکیل می دهد.

15

·        معیار ارزش استه تیکی گوته و تعریف او از زیبائی، بخشی از تعریف او از طبیعت نوعی انسان است که مشحصه اصلی اش را گوته «مولد گشتن» می داند.
·        (راجع به ساده لوحی)

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر