۱۳۹۲ فروردین ۲۳, جمعه

استه تیک (زیبائی شناسی) (11)

 اثری از بی جی بی سوال
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

تئوری های استه تیکی در عصر رنسانس، روشنگری

هگل
 گئورگ ویلهلم فریدریش هگل (1770 ـ 1831)
آثار هگل به 14 بخش طبقه بندی می شود:
آثار آغازین (جوانی)
آثار انتقادی ینا
طرح های سیستمی ینا
فنومنولوژی روح
منطق (کوچک و بزرگ)
فلسفه طبیعت
روح سوبژکتیف
روح اوبژکتیف (خطوط اصلی فلسفه حقوق)
فلسفه تاریخ
آثار مربوط به سیاست روز
فلسفه هنر
فلسفه مذهب
فلسفه و تاریخ فلسفه
دایرة المعارف علوم فلسفی

·        هگل برای تعیین معیار ارزش استه تیکی به دنبال تضادهای دیالک تیکی می گردد تا بتواند به اصول عینی دست یابد که توسعه «زیبا» را و واقعیت یابی زیبا در عرصه هنرها را مشروط می سازد.

1

·        زیبا بنظر هگل عبارت است از «نمود حسی ایده»

2

·        بنظر هگل، «فرم های هنری»، «چیزی جز مناسبات مختلف میان ایده و فرم نیستند، مناسباتی که از خود ایده نشئت می گیرند و بدین طریق درجه تقسیم بندی حقیقی این حوزه را (حوزه مربوط به فرم های هنری را) عرضه می کنند.»

3

·        هگل با توجه به دیالک تیک «نمود حسی» و «ایده»، دوره بندی اعصار هنری را استخراج می کند.

الف

·        بنظر هگل، وزین تر بودن ایده نسبت به نمود حسی، تعیین کننده عصر «سمبولیکی» هنر بوده است.

ب

·        و انطباق ایده و نمود حسی، تعیین کننده عصر «کلاسیک» هنر (هلاس)  بوده است.

ت

·        هگل اشتیاق سوزان به ایده و سلطه حسی را نشانه عصر «رومانتیکی» هنر تلقی می کند.

4

·        این مدل دوره بندی هگل با تصورات رایج در آن زمان انطباق داشته، ولی در واقع، به معنی تجاوز به مجموعه تاریخ هنر بوده است.

5

·        هگل به دلیل خصلت نازلتر شناخت حسی نسبت به شناخت عقلی، حوزه استه تیکی را به مثابه فرم نازلتر شناخت تلقی می کند که روزی بوسیله فلسفه نفی و حذف خواهد شد.

6

·        هگل علاوه بر این، رابطه استه تیکی انسان ها را ماهیتا به مثابه رابطه آنها با خویشتن خویش تلقی می کند.

7
·        هگل طبیعت را صریحا از رابطه استه تیکی حذف می کند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر