۱۳۹۰ مهر ۱۲, سه‌شنبه

قصه های خانم گاف (8 )

پیروزی حقیقت
گاف سنگزاد

احسان طبری می نویسد:
• نیستی اگر قادر با دوست
• آنچه اندر حق او، در سینه پنداری
• ساده و روشن بیان داری،

• یا از او، آن چیز را، کاو یاد خواهد کرد

• خامش و خونسرد
• بنیوشی،

• پس در آن صورت، نیست:

• اعتماد و احترام و درک یکدیگر
• (ادعای دوستی قولی است لایشعر)

• منظور طبری این بود که اگر کسی قادر نباشد آنچه را که در باره دوستی در سینه دارد، با صراحت و روشنی بیان دارد و یا در نهایت خاموشی و خونسردی به حرف های مشابه پنهان در سینه او گوش دهد، اعتماد و احترامی در بین نیست و ادعای دوستی حرفی توخالی است.

• اندیشنده گفت:
• «این کشف طبری و یا هرکس دیگر، کشف خارق العاده ای نیست.
• انسان ها ـ بویژه ایرانی جماعت ـ هنری جز تحویل دروغ به یکدیگر ندارند و دوستی ئی به معنی واقعی کلمه در بین نیست.
• امتحانش مجانی است.
• بردارید و شعری و یا نثری و یا نظری از شاعر و نویسنده و سیاستمدار زنده ای را در نهایت صداقت و صمیمیت نقد کنید.
• اگر جسارت آن داشتید که اسم و آدرس خود را در زیر نقد خود بنویسید، پهلوان قرن بیست و یکم خواهید بود.

• حریفی شعر شاعری را نقد کرده بود و شاعر دربدر دنبال نام و آدرس او می گشت تا او را به جرم توهین به مقدسات نخست نیست و نابود، پس از آن محکوم و سپس محاکمه کند.


• شاعری از تبار خود طبری ـ حتی ـ به محض شنیدن حرف نا به جائی در جوار هزاران حرف خوشایند، برآشفته و پریشان و بی خویش، تبر بر ریشه ابراز نظر نهاده بود، نقد پیشکش!


• خوب چه ثمر از این کشف کشکی؟


• چه ثمر از تکرار بی ثمر آنچه که معلوم خرد و کلان و خاص و عام است؟


• تکرار دانسته به دانندگان برای چیست؟


• توصیف درد که هنر نیست.

• هنر درمان درد است.

• انسان جامعه طبقاتی بی اعتنا به ادعایش، رشوه می دهد، رشوه می گیرد.

• باج می دهد، باج می ستاند.
• تهدید می کند، جا می زند.
• اوپورتونیسم تا مغز استخوانش رسوخ کرده است.
• سخن از کدامین دوستی است، اگر منظور داد و ستد بیهوده دروغ به یکدیگر نیست؟»

• خانم گاف پس از شنیدن نظرات طبری و اندیشنده گفت:
• «تنها راه نیل به دوستی راستین میان انسان ها پای بندی بی خلل آنها به حقیقت تاریخی است!

• اگر انسان ها شیفته و جانبدار حقیقت باشند، آنگاه دیگر نه خود را و نه منافع مادی و معنوی شخصی و گروهی خود را، بلکه حقیقت را و منافع فعلی و آتی حقیقت را در کانون قضایا قرار خواهند داد.


• همزیستی مهرمند راستین و ثمربخش و پایدار تنها در آن صورت امکان پذیر خواهد بود!»


پایان
ویرایش متن طبری از دایرة المعارف روشنگری است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر